Verzendmethoden

Bij verzendingen heb je binnen WooCommerce 3 aspecten:

  • Verzendzones
  • Verzendopties
  • Verzendklassen

Verzendopties

WooCommerce heeft enkele mogelijkheden tot verzendkosten berekening:

  • Activeer de verzendkostencalculator op de winkelmandpagina
  • Verberg verzendkosten tot er een adres is ingevoerd.

Bestemming van de verzending
Deze optie bepaalt naar welk adres standaard wordt verzonden.
De meeste webwinkels kiezen voor de optie: Standaard naar klant factuuradres. De klant heeft in de checkout nog altijd de keuze om een ander adres (apart verzendadres) op te geven.

Foutopsporingsmodus
Activeer debug-modus voor verzenden om passende verzendzones te laten zien en om de verzendkosten-cache te negeren.

Verzendzone

Een verzendzone is een geografische regio waar een bepaalde set van verzendmethodes en -tarieven geldt.
Je kan verzendzone’s zeer specifieke richten, bijvoorbeeld direct naar regio’s en postcodes.
Klanten zien alleen de beschikbare verzendmethoden voor hun adres en de overeenkomstige zone.

Verzendzone’s beheren en instellen
De eerste keer dat u WooCommerce > Instellingen > Verzendmethoden bezoekt, is er een blok om een ​​nieuwe zone en een standaard verzendzone toe te voegen.

Klik dus op ‘Verzend-zone toevoegen’.

  1. Kies een Zone Naam
  2. Selecteer de regio’s in gebieden: Regio’s kunnen bestaan ​​uit: a) Landen, b) Staten, c) Continenten.
  3. Kies 1 of meerdere verzendmethode

Verzendmethodes
Binnen WooCommerce zijn er standaard 3 verzendmethodes:

  • Vast tarief
  • Gratis verzending
  • Afhalen

Vast tarief
Dit is een vast bedrag als verzendingskost welke je per item, per verzendklasse of per bestelling kunt definiëren.

Gratis verzending
Gratis verzending is een geweldige manier om klanten te stimuleren om meer te besteden. Bijvoorbeeld: gratis verzending aanbieden op bestellingen boven €100.

Dankzij de verzendzone’s kan je dus gratis verzending aanbieden per land; en daarvoor een verschillend vereist aankoopbedrag instellen.

Voor ‘Gratis verzending’ zijn er standaard 5 mogelijke vereiste:

  • Niet beschikbaar: Gratis verzending is een optie voor alle klanten
  • Een geldige kortingsbon voor gratis verzending: Een kortingsbon wordt gecreëerd voor gratis verzending
  • Een minimum aankoopbedrag
  • Een minimum bestelbedrag OF een kortingsbon
  • Een minimum bestelbedrag EN een kortingsbon

Kortingsbonnen maken voor gratis vezending
Ga naar WooCommerce > Kortingsbonnen.
Selecteer ‘Kortingsbon toevoegen’ en vink het selectievakje ‘Sta gratis verzending toe’ aan.
Klik op publiceren om te bewaren.

Kortingsbonnen of minimum aankoopbedrag?
Als je kortingsbonnen voor gratis verzending en een minimaal bedrag hebt, hebben kortingsbonnen prioriteit . Minimumbedrag wordt genegeerd wanneer de klant een kortingsbon heeft. Als de gebruiker echter geen kortingsbon heeft, wordt het minimumbedrag gecontroleerd.

Afhalen
Bij deze verzendmethode kan een klant beslissen om de bestelling af te halen op je locatie.
Je hebt ook de mogelijkheid om hier extra kosten voor te vragen.

Verzendklasse

Verzendklassen kunnen worden gebruikt om producten van soortgelijk type te groeperen.
Op die manier kan je per verzendmethode ook andere prijzen aanbieden; bv ander ‘vast tarief’ voor een specifieke verzendklasse.

Voorbeeld: aparte verzendklasse voor een groter en zwaarder product dat afwijkt van de standaard verzendkosten.

Opgelet:
Verzendklassen worden enkel gebruikt om producten te groeperen – deze instelling ziet je klant niet. Je zal nog steeds per verzendklasse een verzendmethode en bijhorende prijs moeten instellen.

Na het aanmaken van een nieuwe verzendklasse moet je:
– prijs instellen van de verzendklasse via je verzendzone
– toewijzen van de verzendklasse aan je product

Ga naar het product en wijzig de verzendklasse: