#10 WordPress 6.3 & Tik Tok in WooCommerce

Yes, ik ben geselecteerd als spreker voor WordCamp Nederland 2023 in Arnhem op 7 en 8 september. Een WordCamp is een conferentie voor WordPress professionals. WordCamp Nederland wil dit jaar focussen op 2 zaken naast WordPress: pagebuilders en e-commerce. Ze verwachten zo’n 500 WordPress professionals. Dus het wordt zeker interessant en leerijk.

Mijn talk gaat trouwens over Verzendingen in WooCommerce; dus een heel specifiek onderwerp dat toch een zekere impact heeft op conversies. Als je niet kan komen naar WordCamp Nederland, de talks worden ook opgenomen en gepubliceerd op wordpress.tv. En ik herhaal de presentatie op WordPress Meetup te Kortrijk op donderdag 14 september.

🛒 WooCommerce nieuws

  • WooCommerce is actief met een enquete over de noden en uitdagingen van marketing voor e-commerce ondernemers. Vul het zeker in (engelstalig). Zodra we de resultaten zien geven we een seintje, en een nieuw blogartikel.
  • WooCommerce heeft vorig jaar een TikTok plugin uitgebracht. Hiermee kan je je catalogus naar TikTok duwen om producten te taggen. Ook een TikTok pixel is aanwezig. Met deze plugin kan je dus makkelijker adverteren op TikTok. Recentelijk heeft TikTok ook TikTokshops in het leven geroepen waarbij kopers die rechtstreeks op TikTok kunnen kopen. Uiteraard met de nodige commissie voor TikTok. Deze service is redelijk nieuw en momenteel enkel beschikbaar voor shops uit de Verenigde Staten.
    Op woensdag 9 augustus kan je een webinar volgen over TikTokShops en de WooCommerce plugin.
  • WooCommerce 8.0 wordt gereleased op 8 augustus 2023. Deze update bevat vooral kleine verbeteringen, niet echt grotere nieuwe functionaliteiten.

🧑‍💻 WordPress nieuws

  • WordPress 6.3 komt uit op 8 augustus. Ik lijst hieronder de interessantste artikels en video’s op in verband met 6.3.
    Kinsta nieuw in WordPress 6.3
    WPTuts video: what’s coming in WordPress 6.3
    Gutenberg Times: all about 6.3
  • WordPress 6.3 zal ook 1 bepaalde Google Webvital plezieren: de LCP ofwel Largest Contentfull Paint. De LCP meet hoe lang het duurt om de grootste/zwaarste afbeelding of tekst op je pagina te tonen. In WordPress 6.3 zal er een fetch priority meegegeven worden aan het zwaarste element, wat aangeeft aan de browser om dat element als eerst in te laden. Dus een leuke verbetering. Welliswaar niet van toepassing als je bijvoorbeeld Elementor gebruikt; het gaat enkel om standaard WordPress; bv de WordPress afbeeldingsblok.

Belangrijk: WordPress 6.3 is een grotere update met redelijk veel nieuwe zaken. Bovendien wordt WordPress 6.3 gereleased op dezelfde dag als WooCommerce 8.0. Met andere woorden: wees voorzichtig en test je website grondig op een testomgeving. Met WOOFERS zijn we altijd afwachten met nieuwe WordPress releases. Dat raden we zeker aan voor WordPress 6.3.

⚓ Plugin & Tools

  • Google Analytics 4 voegt 30 nieuwe e-commerce dimensies toe aan hun custom reports. Dit zijn vast bepaalde benamingen van bepaalde events zoals items revenue, items viewed, refund amount, etc. In Google Analytics Universal had je deze zaken ook al, in GA-4 was het een beetje afgeschermd. Maar sowieso: je moet wel een Analytic plugin hebben die deze events definieert in je WooCommerce shop.
  • Onze lievelingsplugin voor WooCommerce zoekfuncties Fibosearch heeft een nieuwe feature waarbij je de zoekhistoriek van een gebruiker kan laten bewaren. Een klant die ingelogd is kan zo opnieuw zoeken op voorheen gebruikte zoekwoorden. Shops zoals een Amazon, eBay of Zalando gebruiken deze techniek ook. De feature is nog wel in beta, en enkel beschikbaar in de premium plugin.
  • Google gaat actiever optreden tegen AI gegenereerde reviews. De vraag is wel: hoe gaat Google het onderscheid maken want AI-teksten zijn best verbluffend mensenlijk. In dit artikel worden enkele check-punten hieromtrent overlopen.

🛍️ E-commerce allerlei

  • Klarna is een populaire achteraf betalingsdienst. In België wordt het populairder met de dag. Klarna heeft een enquete uitgevoerd onder 1000 consumenten ivm online versus offline kopen. 32 procent van de deelnemers aan het liefst online te winkelen. 30 procent geeft de voorkeur aan fysiek winkelen. De overige 28 procent shopt even graag online en fysiek. Hoewel de verschillen klein zijn, is het volgens Klarna nu wel voor het eerst dat een meerderheid aangeeft het liefst online te shoppen.
  • Zelfs Wibra had tijdens corona een online shop opgezet uit noodzaak. Ze trekken de lijn verder en zetten volop in op e-commerce.
  • En of er veel te verdienen valt met het uitbaten van een advertentie-platform. In 2023 zullen bedrijven zo’n $601,81 biljoen (!) spenderen aan advertenties wereldwijd. In 2022 was dit $549,51 biljoen.


Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: