#12: Voorspelling najaar 2023

WOOFERS.Insights #12 // 23 augustus 2023

De vakantie is nog niet 100% voorbij. Maar e-commerce ondernemers starten nu al hun brainstorm over de najaarsperiode. Van Black Friday tot Kerst en Nieuwjaar. Op verschillende e-commerce blogs verschijnen al de eerste artikels over deze voorbereiding en verwachtingen. Zoals dit bericht op Practical Ecommerce: 5 voorspellingen voor het 2023 “Holiday” seizoen. We gaan de 5 punten even kort oplijsten:

1. Najaarsperiode: uitgave zal minder dan 5% groeien
2023 is op globaal niveau niet zo’n denderend economisch jaar. Het eerste jaar helft zou gelijk zijn aan 2022. Hoewel de inflatie-schrik en toekomstbeeld heel wat mensen (90%) drijft naar duidelijke kost besparende acties. Wat neerkomt op minder spontane koopjes, zeker bij grotere bedragen.

2. Koop nu en betaal later is 9% van de bestellingen tijdens Kerstmis
Klarna is de populairste achteraf betaalmethode. Het verbaast me hoeveel mensen het gebruiken, zeker de generatie achter mij (de 25j – 40j). In feite heeft deze betaalmethode altijd al bestaan, he. Achteraf betalen is het nieuwe kredietkaart-betalen.
Als shop kan je best even onderzoeken of achteraf betalen iets kan betekenen voor je conversies. Ga je meer conversies krijgen? Rekening houdend met de hogere kosten van achteraf betalen, wat is het resultaat onder de streep?

3. Kortingen stimuleren verkoop
Heel logisch. En nog logischer in deze dure tijden. We zien ook wel dat retailers nu stelselmatig hun prijzen lichtjes verhogen om tijdens de feestdagen een “hogere” korting te geven. In 2022 gaf de speelgoed sector in US een gemiddelde korting van 33,8% !

4. Kopers wachten op die kortingen
De zware kortingen en de -soms- overdreven Black Friday acties zorgen voor een afwachtende houding in de maanden voor de feestdagen. Je kan eventueel toch kopers overtuigen door last-deals te doen; bv een soort van op = op actie. Of een Bulk-aankoop actie, dat werkt altijd.

5. Generatieve AI beïnvloedt productontdekking
Het artikel voorspelt dat AI een invloed kan hebben op koopgedrag.  Bijvoorbeeld: je vraag aan ChatGPT voor inspiratie naar het “perfecte” cadeau voor je 15 jarig zoontje. Tja, dat zou kunnen. Het nadeel is dat ChatGPT slechts enkele antwoorden klaar zal hebben. Als je de zoekterm ingeeft in Google, dan krijg je een heleboel antwoorden. Zelfs met Google Shopping producten.
Ik denk dat de invloed van AI op dit aspect nog iets te vroeg is.

Kortom, een interessant artikel dat uiteraard ook wel een click-bait artikel is. Wat betekent: straffe titel die nieuwsgierigheid uitlokt. En ja, het werkt want ik neem het op in onze WOOFERS.Insights!

🛒 WooCommerce nieuws

  • WooCommerce 8.0 is uitgekomen op 8 augustus zonder noemenswaardige problemen. Al waren er wel enkele issues met WooCommerce blokken en Product eigenschappen waardoor er nog intussentijd nog 2 nieuwe updates verschenen zijn. We zitten nu op versie 8.0.2.

🧑‍💻 WordPress nieuws

  • WordPress 6.3 is ook uitgekomen op 8 augustus. Net als WooCommerce verliep het best prima. De meeste nieuwe features waren ook enkel zichtbaar voor Full Site Editing (FSE) themes. Zulke themes zijn absoluut nog niet main-stream. Met FSE-themes kan je werkelijk overal werken met blokken: in de hoofding, footer, de categorie-pagina’s, de not-found pagina, etc. Persoonlijk ben ik op dit moment ook nog niet overtuigd om het te gebruiken voor een e-commerce website. Er zijn nog teveel vraagtekens en issues. Voor een standaard visitekaartje durf ik me er wel aan wagen.
    Maar het feit dat WordPress deze zaken (FSE & “hybride” WordPress) mooi van elkaar afscheidt zorgt ervoor dat we weinig issues zijn tijdens core-updates. Het spijtige is dan wel dat we niet altijd kunnen genieten van de features die wel cool zijn. Zoals bijvoorbeeld een kitchen-sink pagina. Dat is een mooie oplijsting van alle aanwezige blokken.
  • WordCamps zijn conferenties voor voornamelijk professionele WordPress gebruikers. Op vrijdag 25 en zaterdag 26 augustus gaat WordCamp US door. Dat is de Amerikaanse tegenhanger van WordCamp Europe. Voor alle duidelijkheid: ik ga er niet naar toe. (nogal te kostelijk). Maar zulke grote WordCamps streamen ook alle presentaties live uit.
  • Tickets voor WordCamp Nederland zijn ook nog beschikbaar. Als je professioneel bezig bent met WordPress of WooCommerce, dan MOET je daar aanwezig zijn. Het is daar het kloppend WordPress-hart van de lage landen.

⚓ Plugin & Tools

  • In eerdere nieuwsbrieven had ik Feedly aangehaald. Dat is een tool die blogberichten verzameld van interessante sites. Het is mijn bron van kennis. Maar Feedly stond stil qua innovatie. Ik ben nu overgeschakeld op Inoreader.  Naast blogberichten kan ik nu ook m’n Youtube Abonnementen en nieuwe berichten van bepaalde Facebook pagina’s bekijken via 1 platform. Ideaal!
  • Onze favoriete Privacy plugin Complianz heeft een fijne nieuwe optie: ontvang voortaan een email als er nieuwe features zijn en je best opnieuw de wizard doorloopt. Gaan we dus doen en opvolgen voor onze klanten.

🛍️ E-commerce allerlei

  • BELANGRIJK: Google Ads is bezig met een verificatie van al hun accounts. Indien je niet tijdig verifieert wordt je account geblokkeerd en stoppen je campagnes. Met WOOFERS hebben we alle klanten accounts nagekeken. Indien je geen mailtje hebt ontvangen, dat was je account in orde. Je kan het zelf dubbel checken via Google Ads => Instellingen => Adverteerdersverificatie.
  • Interessante enqeuete over thuisbezorgen met vergelijkingen tussen generaties en landen.
  • Google beantwoordt waarom een ​​site niet scoort ondanks goede SEO.
  • Minder goed SEO nieuws: Google torpedeert hun FAQ-integratie in zoekresultaten. De laatste jaren werkte dit prima: je voegde een Yoast FAQ Blok toe op je pagina. Als je pagina op plek 10 stond schoot ie meteen richting top 3. We hebben verschillende sites op die manier geholpen. Maar niets is voor eeuwig, zo blijkt. Toch blijven we die FAQ-blok aanraden, want het werkt sowieso goed voor speech search en ook AI gaat dit interessant blijven vinden.

🤟 WOOFERS nieuws

  • Interne keuken: vanaf deze switchen we naar een nieuwe Support  tool genaamd Bolddesk. Het is een redelijk nieuwe tool, maar veelbelovend. Het biedt ons de mogelijkheid om een kennisdatabase aan te maken, voor onszelf, voor de klanten en specifiek voor het project van de klant.
  • Moest je vorige nieuwsbrief niet gelezen hebben: ik ben spreker op WordCamp Nederland op zaterdag 8 september. Mijn presentatie gaat over Verzendmethodes in WooCommerce: wat er mogelijk is out of the box en hoe flexibel het is. Een technische presentatie brengen voor een ervaren WordPress publiek is best scary. En het vraagt best veel werk en voorbereiding. Ik schat dat het +20u zal vergen om de presentatie klaar te hebben, en dat voor een presentatie van 30min. Komt goed. Heb er zin in!


Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: