#14 Facebook Catalogus stopt

Het is blijkbaar al sinds midden augustus (ik viel wat uit de lucht). Facebook Catalogus stopt ermee, blijkbaar tijdelijk. Deze dienst wordt vooral door shop eigenars gebruikt in Instagram om je producten te taggen op je foto’s. Die tijden zijn veranderd. In de US zal het weldra terug kunnen, maar hiervoor moet m’n wel verplicht Facebook Checkout gebruiken. Met andere woorden: je klant gaat betalen via Instagram, en niet via je shop.

Het is nog niet duidelijk wanneer Facebook Checkout naar België komt. Het is ook niet duidelijk wat de voorwaarden zijn (lees: commissie van Instagram). Is het echt betalen via Instagram? Of is het zoals Google Ads, waarbij je betaalt voor de doorklik naar je shop als iemand bestelt. Soit, onduidelijk.

De uitrol van deze stopzetting is momenteel bezig. Sommige Belgische gebruikers kunnen nog wel taggen vanuit hun catalogus. Trouwens de Nederlanders hebben weer geluk. Daar blijft die catalogus nog even werken voor onbepaalde duur. Ik heb geen idee waarom Facebook dit landelijk verschil maakt. Maar het feit dat Brussel (EU) regelmatig tegen de schenen schopt van Facebook én miljarden boetes uitdeelt, tja… de centen moeten ergens van komen. Vandaar bye bye Facebook Catalogus.

Er is wel een workaround.
Op Instagram kan je sowieso taggen. Dus je kan manueel een linkje kopiëren en plakken in je tag.

Ik stel me op dit moment ook hardop de vraag: wat is het nut nog van die WooCommerce Facebook plugin als de catalogus toch niet werkt, en je de Messenger functie uitstaat en Facebook Pixel niet gebruikt voor advertentie doeleinde. Kortom, geven we niet teveel gratis data aan Facebook zonder enige return. Mmmm, goeie vraag en ga ik zeker onderzoeken.

🛒 WooCommerce nieuws

  • WooCommerce 8.2 is gisteren uitgekomen. Vanaf nu staat HPOS standard aan bij nieuwe installaties en de minimum PHP versie is nu 7.4.
  • Vanaf juni 2024 zal de Legacy REST API uit WooCommerce core gehaald worden. Volgens de planning is dat in WooCommerce versie 9.0. Een API is een software interface waarmee 2 systemen met elkaar data kunnen delen. De WooCommerce Legacy REST API is nog een oudere API-versie vanuit 2016. Momenteel kan je die API nog altijd gebruiken via WooCommerce -> Instelling -> Geavanceerd -> Legacy API. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je destijds een API-koppeling hebt laten schrijven om je shop te verbinden met een voorraadbeheersyteem op basis van die API. Gelukkig lost WooCommerce het heel proper op. De Legacy REST API zal in een aparte plugin komen.
  • WooCommerce heeft ook een “officieel” Agency programma. Voor de eerste keer delen ze ook awards uit aan de beste WooCommerce partners. Ik hoor jullie al roepen: is WOOFERS een certified WooCommerce partner? Nope, en dat is prima. De vereisten zijn heel pittig, m’n moet al een legertje van developers in dienst hebben.
  • Gisteren, vandaag en morgen is het nog WooSesh; dat is een online conferentie over WooCommerce en e-commerce. Ik ga het niet live volgen, maar ik heb gelukkig een Premium account op wpsessions..com. Op deze site staan alle video’s van WooSesh en de tegenhanger WordSesh. (over WordPress). En als ik de video’s achteraf bekijk, dan kan ik de afspeelsnelheid hoger zetten. De meeste video’s bekijk ik op x1,5 snelheid. 🙂

🧑‍💻 WordPress nieuws

  • WordPress 6.4 staat in beta. Her en der verschijnen de eerste blogposts over de inhoud van  6.4. Beta betekent dat de software in testfase zit. Iedereen kan deze versie downloaden en testen. Ook een leuk weetje: het commerciële cloudplatform wordpress.com test deze beta’s gelijkertijd op honderduizenden sites. En dat is nodig als je weet dat WordPress op zo’n 40% van alle websites draait.
  • Elk jaar organiseert WordPress een grootse enquete. Laat weten wat je van WordPress vind als gebruiker.

⚓ Plugin & Tools

  • Yoast SEO organiseert op donderdag 12 oktober samen met Semrush een webinar over Ecommerce Trends in 2023. Yoast is een populaire SEO-plugin en Semrush is een online tool om je SEO-inspanningen op te volgen. Met andere woorden: het zal interessant worden. Moest je geen tijd hebben: Yoast zet de webinars op steeds op hun Youtube kanaal.

🛍️ Allerlei

  • Online bestedingen in eerste halfjaar 2 procent hoger volgens Twinkle. Maar die groei is voornamelijk het gevolg van prijsstijgingen. De consument houdt dus de hand op de knip, bijvoorbeeld in het segment Telecom en Home & Living welke +-14% lager uitkomt. De grootste stijgers zijn online diensten en event/reis sector. Niet geheel onlogisch na Covid. Mensen willen de luxe van vakanties behouden, en besparen het liever op producten en zijn afwachtend voor grotere investeringen. Ook dit artikel geeft 3,6% groei in augustus aan, voornamelijk omwille van prijsstijgingen.
  • Bol.com gaat hun verkoopspartner helpen met het (her)verkopen van geretourneerde producten, samen met Troostwijk Auctions.
  • Hoera, Google bestaat 25 jaar.
  • Bol.com verandert van naam. Hou je vast, het is life-changing! De nieuwe naam wordt… Bol. Tja, dus zonder de .com.

🤟 WOOFERS nieuws



Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: