#16: woocommerce.com wordt woo.com

Als je benieuwd was naar het “geheim” van de vorige nieuwsbrief. Tromgeroffel: woocommerce.com wordt woo.com.
Een re-branding dus van de bedrijfsnaam en bedrijf “achter” WooCommerce. Het bedrijf is in handen van Automattic, het bedrijf achter Jetpack, WordPress.com, en ja zelfs Tumblr.com.

De term “Woo” gaat dus meer en meer gebruikt worden: WooPayments, WooExpress, WooSubscriptions, etc.
Het nieuwe product WooExperts is een gehoste versie van WooCommerce. In de nieuwe rebranding wordt WooExpress enorm gepusht, zowel op hun website als in de software.

De reden is uiteraard de strijd om de gunst van de webwinkelier. Voor welke software kiest die uiteindelijk. Shopify of WooCommerce?
WooEpress is een evidente keuze van Woo om te gaan promoten. Het onboarden van nieuwe webwinkeliers kan m’n in een vaste/eigen hosting omgeving veel beter sturen; net zoals Shopify dat met gigantisch succes doet. WooExpress heeft ook het voordeel om meteen een boel “gratis” extensies er bij te geven.

Voor alle duidelijkheid: de gratis open source versie van WooCommerce blijft bestaan.

Helaas -mijn mening- wordt de WooCommerce Community met deze nieuwe re-branding een beetje aan de kant wordt geschoven. Het woord “community” is zelfs amper te vinden op de nieuwe website. Best bizar want het is nét dat publiek dat WooCommerce keihard promoot. Ter vergelijking: Shopify zet op hun homepagina hun community al meteen in de picture.
Kijk: software verkoopt zichzelf niet. En al zeker niet software waar best veel begeleiding bij hoort. Daarvoor heb je een community nodig, zoals die geweldige WordPress & WooCommerce community.

Het bijkomende ironische is dat de meest bekende WooCommerce-personen (op Youtube, Fora, etc) quasi nooit Woo medewerkers zijn. Ook op vlak van online conferentie is er maar 1 WooCommerce conferentie… en jawel… ook georganiseerd door derden (en dus niet Woo). I rest my case. :-).

Ook de plugin bouwers worden deels in de schaduw geduwd met de push naar WooExpress. Want Woo zal in de “gesloten” omgeving vooral extensies promoten van hunzelf of extensies die op hun marketplace staan. En laat ons eerlijk zijn: het zijn niet altijd de beste extensies die op woo.com staan. Als ik met de groffe natte vinger zou schatten: dan staat er maar 10% van alle extensies op die “officiële” marketplace.
Dus kijk zeker verder dan je neus lang is als je een bepaalde extensie zoekt: gebruik Google, bekijk fora, stel vragen aan WooCommerce experts (die niet bevooroordeeld zijn).

Soit: het zijn absoluut logische keuzes. En ik ga er vanuit dat Woo de open-source filosofie zal respecteren, welke is: zorg dat de taart in z’n geheel groter wordt, dan wordt op die manier jouw stuk van de taart ook groter.

Aja, Woo heeft volgend artikel geschreven over hun rebranding. En je kent me intussen, ik ben best aandachtig. Zie ik daar toevallig het nieuwe logo van Woo? Dus niet meer de paarse speechbubble met het woord woo in? Het lettertype lijkt me wat strakker. Wat logisch is omdat het blijkbaar moet kunnen gedrukt worden op …. een PAARSE WINDPIJP mascotte!! Yes, what the hell: is het nu al voetbal!? Zoiets lawaaierigs en winderigs… precies een braderie. En verdekke: wat lijkt het logo op mijn WOOFERS logo… (al is dat nu ook niet moeilijk) (al jokes asides)

🛒 WooCommerce nieuws

  • WooCommerce 8.3 komt eraan. In deze versie worden de Cart en Checkout blokken standaard bij elke nieuwe WooCommerce installatie. Uiteraard kan je de “klassieke” methode van shortcodes nog steeds gebruiken. En dat is best goed want de Cart en Checkout heeft niet alle haakjes die de shortcodes hebben. Via “haakjes” kunnen we functionaliteiten koppelen.
  • Woo heeft ook een nieuwe samenwerking opgezet met Canal. Eerlijk gezegd: ik kende Canal niet. Maar het blijkt een populair dropshipping platform te zijn voor luxe-merken/producten. Via de nieuwe WooCommerce extensie kan je dus meteen producten (en alle productdata zoals teksten, eigenschappen en foto’s) in je shop importeren. Het enige wat je zelf moet doen is verkopen (en dus marketing). Het verzenden en retournern gebeurt door Canal. Er zijn ook extensies voor andere dropshipping oplossingen zoals Aliexpress.

🧑‍💻 WordPress nieuws

  • WordPress 6.4 is op 7 november gelanceerd. In de vorige nieuwsbrief hebben we al veel linkjes meegeven, hier nog eentje van Kinsta.

⚓ Plugin & Tools

  • Howla, Facebook en Instagram gaan starten met een betalend plan zodat je geen advertenties meer ziet, en dus niet meer getrackt zou worden. Ik denk niet dat deze formule een succes wordt. Ik denk ook niet dat Facebook dat verwacht. Maar nu heeft Facebook wel meer slagkracht tegen de privacy-ridders van Europa, denken ze toch. Kortom, wordt vervolgdt.

🛍️ Allerlei e-commerce

  • De Twinkle100 is uit. Dit jaarlijks boek geeft een overzicht van de 300 populairste shops in Nederland. Vroeger waren het er 100, vandaar de naam Twinkle100. Nummer 1 (al jaren) is bol.com met een omzet van €4.020.000.000 (yep, veel nullen he). Het verschil met nummer 2 is best groot. Dat is Albert Heijn met een omzet van €1.700.000.000.
    In het boek kan je bij de top 100 ook het type software zien. Meestal is het custom built. Geregeld kom je Magento, Adobe of Salesforce tegen. WooCommerce (dus WordPress) staat slechts 1x in de top 100: goudwisselkantoor.be op plek 22 met een omzet van €195.500.000. Goudwisselkantoor heeft natuurlijk de wind in de rug, want goud is momenteel enorm populair als belegging. Als ik de Twinkle100 van vorig jaar check: toen zat deze shop op €85.000.000 omzet. Kortom: maal 2. Hopla, effe 100 miljoen erbij! Maar niet alles wat goud is blinkt:  voor het eerst in 16 jaar daalt de gemiddelde omzet van de grootste shops in Twinkle100.
  • Ideal wordt Wero. En onthoudt absoluut die naam. Ideal is recent gekocht door EPI, Europees samenwerkingsverband van banken. Ze willen eindelijk een uniform betaalsysteem maken in Europa, en Ideal had de beste basis. Vanaf 2025 zal dit gelanceerd worden. Vermoedelijk gaan online betaalmethodes zoals KBC, Payconic, etc dan moeten schuiven voor deze Europese versie. Al moeten we altijd de commissie afwachten van Wero.
    Maar ik ben alleszins verheugd, ook betreft het betalen tussen personen. Op conferentie eet je s’avonds soms samen met Duitsers en Nederlanders. Een betaal-tikkie of betaal-appie sturen tussen elkaar gaat niet. In sommige gevallen is het terug good old fashion manuele bankoverschrijving. (of paypal blijft ook een handige optie, en ja: bitcoins); Maar hopelijk is Wero dan een standaard keuze om Europees te betalen.
  • Kleertjes.com is een shop die al een héél tijdje meegaat. Ze hebben zopas een rebranding achter de rug. Leuk leesvoer.

🤟 WOOFERS nieuws

  • Ik ben recent beginnen testen met Ghostinspector. Via deze tool kunnen we ganse bezoekersflows laten opnemen en dan laten testen. Voorbeeld: bezoeker landt op homepagina, klikt door naar product categorie, klikt product aan, zet aantal veld op 2 en klikt op “toevoegen aan winkelmand”, gaat naar winkelmand, past aantal aan naar 5, gaat naar checkout, vult het formulier in, vergeet de voorwaarden aan te vinken, krijgt een melding… einde test. Tijdens verschillende stappen kunnen we ook verificatie-punten toevoegen. Hierdoor gaat het systeem ook visuele verschillen meten, best cool.
    Deze automatische testen bieden we aan in onze Monitor.plannen Pro & Premium. Na 4 weken gebruik hebben we dankzij Ghostinpector al 1 issue tijdig kunnen ontdekken: dat was het renderen van de Product Feed voor Google Shopping. Moesten we geen automatische testen draaien, dan was de verkoop vanuit Google Shopping gestopt voor deze shop. Wat neerkomt op minstens 20 bestellingen per week. (dus een Monitor.plan is best interessant om issues te vermijden)


Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: