#18 Phishing

Vandaag een beknopte maar toch heel belangrijkste insight over spam en phishing.

De laatste dagen gaan er mails rond in naam van WordPress (wordpress.org).
Meer info: https://wordpress.org/news/2023/12/alert-wordpress-security-team-impersonation-scams/

Iemand doet zich voor als WordPress of WordPress security team en vraagt om een bepaalde plugin te installeren, ze verwijzen hiermee naar een nagemaakte WordPress plugin directory.

Ga hier aub niet op in.
WordPress zal je nooit of te nimmer zulke mails uitsturen.
Integendeel, WordPress heeft de kracht om zelfs updates door te pushen als er serieuze security leaks zijn. Dus indesgeval het kritisch is gaan ze je zeker nooit een mailtje sturen.

Phishing is een pest

Mails die zich voordoen als iemand anders, het is een pest. Ga hier nooit op in.
Bij twijfel, ga rechtstreeks naar de website en login op te verifiëren of bepaalde zaken niet in orde zijn.
Om mail het bedrijf om te polsen of dit klopt of niet.

Het hostingbedrijf Combell heeft al meerdere jaren last van phishing mails. Combell is de populairste domeinnaam en hostingprovider van België. Spammers sturen dus Combell-achtige mails naar je info@domeinnaam.be adres.
De kans die je effectief bij Combell zet (of via een reseller zoals WOOFERS) is bestaande.

Bericht Combell: https://www.combell.com/nl/blog/valse-e-mails-combell/

Naast Combell zie je ook regelmatig andere bedrijven die getarget worden: ziekenkas, CM, It’s Me, Lumius, Ticketmaster, Google, Facebook, Snapchat, … en nu dus ook WordPress.

Eén advies: mail in prullenbak, maar ook…

Hoe kan je phishing bestrijden?

Als je een cloud mailservice gebruikt kan je wel een steentje bijdragen in de battle tegen phishing.
Dat kan door simpelweg die mail te rapporteren als spam of phishing.
Het is een kleine moeite, en als meteen tientallen mensen dit al doen wordt dat mailadres meteen geblokkeerd door firewalls.
Uiteraard: het is deels dweilen met de kraan open omdat er snel nieuwe mailadressen bijkomen. Maar wat niet deert, helpt!

🤟 WOOFERS nieuws

  • We hebben vorige week een nieuwe klant gelanceerd: aboutblue.be.
    Ze waren trouwens al jaren klant bij ons met 2 shops. Maar de 2 shops is nu 1 geworden, met een geheel nieuwe basis. Best complex om 2 shops in elkaar te laten vloeien vanwege de mogelijke gelijkheden in de product ID’s, bestelling ID’s, couponcodes etc . Dus bij sommige import-momenten waren er manuele aanpassingen nodig; die we dan semi-automatisch kunnen nakijken en opvolgen.


Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: