#19 Terugblik op 2023

Dit is de laatste nieuwsbrief van 2023. Goh, wat vliegt de tijd.
Op het einde van elk jaar reflecteer je toch wel eens terug op het voorbije jaar. Met WOOFERS verliep alles prima, qua omzet zijn we lichtjes gezakt tov de voorbije 2 jaren. De reden is vooral te zoeken bij Covid welke in 2021 en 2022 een boost gaf die nu afgezwakt is. En da’s ook hetgene wat we bij veel shops zien. Tja, het zijn gekke voorbije jaren geweest en het is koffiedik kijken wat 2024 brengt met het ganse politieke strijdtoneel, nationaal en wereldwijd.

M’n mening omtrent de KMO-shops is verder ingaan op personalisatie en relaties met je klanten én leveranciers, dat oa via e-mail automatisatie. Daarnaast zie ik voor veel B2C shops ook een B2B-rol weggelegd waarbij je extra doelgroepen online gaat benaderen. Dit is perfect mogelijk in WooCommerce via Wholesale plugins die meerdere gebruikers rollen aanmaken waaraan je dan een bepaalde korting aan koppelt. Met WOOFERS hebben we al dergelijke ervaring opgebouwd inzake B2C en B2B combo in 1 shop.

De co-founder van WordPress doet ook elk jaar aan reflectie tijdens The State of the Word. Bekijk zeker de video als je de toekomst van WordPress wil zien. Ik som hier even mijn hoogtepunten op:

  • Data Liberation: WordPress wil nog meer groeien door het makkelijk te maken om te switchen van een ander systeem naar WordPress. Bv van Squarespace, Tumblr, Wix, Drupal, etc
  • WordPress Playground: Deze technologie maakt het mogelijk om WordPress in je browser te installeren en te proberen. Yep, je hoort dat goed. Je kan voortaan héél snel een bepaalde thema of plugin testen.
  • WordPress Showcase is de officiële portfolio van WordPress. Je vindt hier leuke mooie websites, maar ook heel bekende sites zoals Ray Charles, Rolling Stone, Nasa, etc. Op WordCamp US was er dit jaar een indrukwekkende talk over het NASA-project.
  • Het nieuwe Twenty WordPress thema dat is meegekomen met WordPress 6.4 wordt alom gelouwerd. Het is een toonbeeld van hoe websites in de toekomst gebouwd kunnen worden via Full Site Editing. Veelbelovend, al ken ik persoonlijk nog niet veel website bouwers die echt commerciële projecten al gebouwd hebben. Iedereen kijkt nog een beetje de kat uit de boom, al verwacht ik vanaf 2025 wel meer groei. Het staat alvast op WOOFERS’s agenda om een WooCommerce Full Site Editing thema te testen
  • De volgende fase van WordPress is samenwerking mogelijk maken op dezelfde pagina’s. Het staat in de startblokken, maar de uitrol verwacht ik eerder in 2025.
  • Het voorbije jaar werd WordPress ook performanter per nieuwe versie. In combinatie met een hogere PHP versie wordt WordPress sneller en sneller. Opgelet: m’n meet voornamelijk enkel WordPress. De meeste sites hebben een karrevracht van plugins. En ook WooCommerce is helaas niet de lichtste plugin uit de klas. Dus de peformantie verbeteringen zijn prima, al kan de impact wel per website verschillen

🛒 WooCommerce nieuws

  • WooCommerce 8.4 is geland op 12 december. Het meest opvallende is de nieuwe layout van verzend-instellingen. Deze hebben voortaan een popup om nog sneller te werken.
  • WooCommerce Blocks plugin stopt ermee. Het wordt voortaan opgenomen in WooCommerce zelf. Deze plugin deed vooral dienst om nieuwe geavanceerde WooCommerce blokken te bouwen en te testen. Dit verschijnt nu naar een aan/uit knop in WooCommerce. Dus je kan de toekomstige nieuwe blokken en blok-instellingen uittesten, al doe je dat best nooit op een live website.
  • De verouderde Legacy API gaat uit WooCommerce core, en wordt omgezet naar een plugin. Een API heb je nodig om data uit te wisselen met andere systemen. Bijvoorbeeld stock software of betaal/shipping providers. En er zijn best nogal wat externe diensten die nog gebruik maken van die oudere API. WooCommerce heeft intussen al jaren een nieuwe API, al lieten ze die oude nog draaien. Tot WooCommerce 9.0 dus. Dus opletten en testen. Bijvoorbeeld: SendCloud gebruikt die oude API nog!

🧑‍💻 WordPress nieuws

  • Er is ook een State of the Word voor Entreprises. Zeg maar: voor héél grote complexe sites gebouwd door de grotere agencies. Het gehele rapport staat op soewp.com, het is de moeite om even te doorbladeren.
  • De voorbije 2 weken hebben we regelmatig security releases moeten uitvoeren: oa 2x voor Elementor, 1x voor Popup builder, Contact form 7. En ook WordPress had een security update, versie 6.4.2.
  • De roadmap voor WordPress 6.5 is ook gekend. Torque Magazine schreef een mooi samenvattend artikel. Het meest opvallende is het onderzoek of de gloednieuwe Site Editor ook in hybride/klassieke thema’s gebruikt gaat kunnen worden. Met WOOFERS gebruiken we de Blok Editor van WordPress, maar nog niet FSE (Full Site Editin) thema’s die een pak meer opmaak instelling heeft. Dus die instellingen willen ze nu naar hybride/klassieke thema’s overbrengen. En dat is 100% broodnodig aangezien momenteel FSE-thema’s nog iets teveel vraagtekens hebben. Ook nog een leuk dingetje: WordPress 6.5 gaat sneller zijn voor niet Engelstalige websites.

⚓ Plugin & Tools

🛍️ Allerlei e-commerce

  • Bol gaat z’n merchants sneller uitbetalen.
  • De verwachting is dat online verkoop in Nederland volgend jaar nog steeds blijft groeien,
  • 1 miljoen meer ideal transacties tijdens Black Friday in Nederland dan in 2022. Ook Mollie geeft een 7,3% groei aan tijdens Black Friday. Met andere woorden: consumenten doen echt wel hun portemonnee open tijdens die week. Vooral de jeugdige consument is gretig: 80% heeft iets gekocht. Bij ouderen is dat juist andersom, binnen die groep neigt 80 procent naar niet kopen. Van de huishoudens die niet kunnen rondkomen zegt 40 procent te verwachten toch iets te gaan kopen.
  • Als we verder kijken dan 2024. Volgens een onderzoek zal in 2027 de online retail sector goed zijn voor zo’n 40% van de omzet wereldwijd.
  • Vanaf 2023 zouden verpakkingen herbruikbaar of recycleerbaar moeten zijn, althans volgens het idee van Europa.

🤟 WOOFERS nieuws

  • We hebben in december 2 shops gelanceerd: welkom The Skin Line en About Blue.
    The Skin Line is een huidspecialiste die al een website bij ons had. Daar hebben we (redelijk) snel een WooCommerce shop voor opgezet.
    About Blue had eerder 2 merken en dus 2 shops. Dat was te intensief om te onderhouden, dus alles werd herleid tot 1 gloednieuwe shop. Het was een uitdaging om 2 shops over te zetten naar 1 shop. Alles moet bij elkaar gevoegd worden: user accounts, producten, bestellingen, coupons, gift cards, downloadable producten, etc. Bij zulke import hoort ook een manuele controle, want WooCommerce koppelt gegevens op basis van een ID. Dus als de nieuwe ID afwijkt van de oude, dan moest dit manueel aangepakt worden. Zowel WOOFERS als de klant is tevreden van het mooie resultaat.


Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: