#21 WooCommerce problemen

Deze Insights editie wil ik maar 1 topic aanhalen, want het is de moeite.

WooCommerce 8.5.1 is gisteren (16 januari) uitgekomen, maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Op 9 januari werd 8.5 gelanceerd, maar na enkele uren snel weer ingetrokken omdat heel wat shops problemen ondervonden. Dus terug naar 8.4.
Het frappante was dat er vlak daarna wel een officieel 8.5 lanceringsbericht volgde op woo.com. Tja, dat was dus een ingepland nieuwsbericht dat even overzien was. Desondanks 8.5 ingetrokken was vonden we nergens informatie terug over de reden. Na aandringen op enkele communicatie-kanalen kregen we uiteindelijk antwoord, maar de frustratie was toen al ingezet (bij mezelf)…

Toevallig had ik op 10 januari een meeting met een “director van WooCommerce”. Om geen namen te noemen, maar als je de hiërarchie bekijkt zou je hem nummer 3 van WooCommerce kunnen noemen. De meeting ging over de ondersteuning van WooCommerce richting shop eigenaars. Voor een jaarbedrag van €16K krijg je als shop extra service van Woo, m’n noemt dat Woo Entreprise. Er is ook Entreprise Lite, die service is gratis op voorwaarde dat je de betaalplugin WooPayments gebruikt. Op die manier hebben zij ook hun percentje, en dat is geheel logisch. De Lite service geeft ook recht op enkele momenten van extra service.

Maar ik had geen interesse in Woo Entreprise. Ik was eerder geïnteresseerd in de off-day van gisteren, het 8.5 incident en slechte communicatie. Toen ik dat aanhaalde was ik weer eens verbaasd. Nummer 3 had geen flauw idee waarover ik het had.
Met spoed en rode wangen bladerde hij doorheen de interne communicatie-kanalen en gaf spontaan toe: ik vind er bizar weinig over terug…. tja …. daar groeide meteen een grijze haar extra erbij op m’n kop.

De dagen daarna heb ik nog uitgebreid gechat met Woo’s Head of Engeneering, en de pijnpunten van WooCommerce blootgelegd:

  • Elke maand is er een nieuwe WooCommerce update. Dat is te snel geworden, zowel voor hunzelf als de community. De verschillende bugs in de laatste versies bewijzen het (helaas). Ofwel moet hun testfase worden verbeterd, dat kan ook. Uiteraard: wij als community kunnen ook op voorhand testen en bugs doorgeven. Maar dan verwijs ik terug naar de maandelijkse updates, die snelheid is te pittig.
  • De changelog (lijst van alle aanpassingen in een update) van WooCommerce is lang en complex. WooCommerce lanceert wel een officieel nieuwsbericht over de update, maar dat is meestal beperkt. Het reflecteert alvast niet de ellenlange lijst in de changelog. Het komt neer op: zoek het zelf maar uit wat er nieuw is in WooCommerce. En met WOOFERS doen we dat dus ook: we spenderen er elke update toch minstens 3 a 4u aan om na te gaan wat nieuw is, en waar we moeten testen. Anyway: dit zou toch beter moeten.
  • Als community hebben we eigenlijk geen écht officieel community-kanaal met WooCommerce. Het officiële support-kanaal is in feite op wordpress.org. Maar qua reactie gaat dit niet zo snel, en -to be honest- voor pro’s ook niet de geschikte plek om goede antwoorden te krijgen. Maar er zijn dus nog communicatie-kanalen! Ik heb ze geteld: er zijn zo’n 12-tal mogelijkheden om WooCommerce te contacteren.  Soit, ik vind m’n weg wel. Maar ik kan begrijpen dat niet iedereen z’n weg hierin vindt. Zelfs WooCommerce niet. Ze hebben namelijk een Slack-communicatie kanaal dat ze promoten voor hun community, maar ze gebruiken het zelf niet echt actief en twee-zijdig (dus echt pro-actief antwoorden).
  • Een verzamelpagina van lopende bugs: die dagen bleek ook dat er een verzendprijs-bug in 8.4.1 zat. Je kon per ongeluk je verzendprijs wijzigen (het werd meestal een lager bedrag, auwch). Ik had geen idee van die bug, al zat die al wel +25 dagen in WooCommerce. Hierover werd ook niet gecommuniceerd. Er is geen overzichtspagina van lopende bugs. Dat probleem is dus ook aangekaart.

Ik heb geen idee of mijn gebumpt iets heeft wakker gemaakt.
Gisteren is 8.5.1 uitgekomen met helaas opnieuw een bug. Maar deze keer is er wel heel snel gereageerd en gecommuniceerd. En ook vandaag heeft WooCommerce een bug gemeld ivm het aanpassen van gebruikers in 8.5. Dus ik vermoed dat ze dat communicatie-gedeelte wel begrepen hebben…

Dus opletten: 8.5.1 kan je website doen crashen, maar dit is afhankelijk van een instelling op je hosting server. Als je dit voor hebt is terugdraaien naar 8.4 de enigste oplossing.

Ik verneem ook dat 8.5.1 ook extra belastend kan zijn voor de database. Op zich had ik dat ook zien aankomen. WooCommerce 8.5 heeft een nieuwe feature waarbij je per bestelling de volledige historiek van een klant kan bekijken:

  • hoeveel aankopen er eerder gebeurt zijn
  • hoeveel de totale aankoopwaarde is
  • hoeveel de gemiddelde aankoopwaarde is

En dat zijn allemaal leuke weetjes. Je kan dan “goede” klanten makkelijker herkennen en belonen, bv een cadeautje of nota in hun pakketje meegeven. Maar als je shop veel bestellingen heeft in de database, dan betekent dat ook extra ballast vanwege de zwaardere zoekopdrachten, het is dus afhankelijk de stevigheid van je hostingpakket. Als je echt last hebt van vertraging na 8.5 -vooral op admin bestelpagina’s, kan je best deze feature uitzetten via de WooCommerce instellingen. Als je nooit gaat kijken naar die cijfers, dan is het idealiter dat je dit sowieso effectief uitzet.

Ter info: we hebben recent een kookblog opgericht met de focus op stoomovens. We noemen het de stoomovenclub. Je vind er allerhande recepten voor stoomovens, van aperitieven tot soepen, hoofdgerechten tot desserts. Veel lees- en stoomplezier!

—-

Dus even terugkomen op welke versie nu het beste is:
De meeste van onze klanten draaien op dit moment nog op WooCommerce 8.4; en dat gaan we minstens nog 1 week zo houden. We testen uiteraard grondig op staging, maar vanwege de verschillende bugs verwacht ik weldra ook wel een 8.5.2 versie.

Conclusie van de WooCommerce-saga

Voor alle duidelijkheid: ik wil niet bashen op WooCommerce. Het is en blijft geweldige software. Maar zo zie je ook dat software maar software is, en dat er échte mensen achter die software zitten die ook een off-day kunnen hebben. Of dat bepaalde communicatie-processen niet optimaal zijn. Ik hoop dat ze allerminst uit leren, en -fingers crossed- de maandelijkse update toch gaan rekken naar 6 of 8 weken.

En om toch even te stoefen over WOOFERS. Ik vind het ook m’n taak naar m’n klanten toe om samen met de software-leverancier (in dit geval WooCommerce) te bekijken hoe zaken beter kunnen. En het hoort in feite ook zo te zijn in een open source community project zoals WooCommerce.

Zoals je leest werken we niet enkel aan de shops van onze klanten, maar steken we ook veel tijd in alles wat er rond hangt. En dat is -voor mij- best belangrijk om ook eens te tonen aan onze klanten. Het zijn uren die we niemand kunnen aanrekenen, maar uiteindelijk wel WooCommerce (inclusief WooCommerce gebruikers en conculega’s) vooruit helpen.

En dan nu het hilarische gedeelte: ik was best enthousiast over WooCommerce 8.5. Zodanig zelfs dat ik een mooie Youtube video heb gemaakt. De video is qua productie geinspireerd op Fireship, een Youtube kanaal voor developers. Ik vond het cool om zo’n type van video eens te maken, wat resulteerde in +-6u werk. Tja, en toen flunkte de lancering van 8.5 en zat ik daar met met enthousiaste video…. grom grom ;-). Uiteindelijk is de video wel uitgebracht.

Voila, tot zover WOOFERS.Insights.
Binnen 2 weken komt de volgende Insights, hopelijk met minder WooCommerce-drama 😉



Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: