#4 WooCommerce 7.6 komt eraan!

WooCommerce 7.6 kom eraan! Deze versie was gepland voor 11 april (dus gisteren), maar wordt vanwege enkele bugs uitgesteld met enkele dagen. Een juiste datum is op dit moment niet gekend.

Elke maand is er trouwens een WooCommerce update. En het moet gezegd worden: de lijst van nieuwigheden en fixes is best enorm.
Dit is de changelog van WooCommerce 7.6. Dat is pittig, niet?
Maar sowieso, we lezen elke changelog grondig en testen de nodige zaken op onze staging websites.

Je vraagt je misschien af: hoe is het mogelijk dat de changelog zo lang is terwijl er om de maanden nieuwe versie uitkomt?
In vakjargon noemt m’n dat Continous Development: ze werken continue aan nieuwe functies; zelfs functies die pas uitkomen in versie 8.
Maar voor elke maand/update wordt bepaald welke nieuwe functies en verbeteringen gelanceerd worden in de nieuwe versie.
Op die manier is er dus een lekkere strakke ontwikkeling, en kan m’n bugs ook redelijk snel aanpakken.
Weet ook dat een maand geen maand is; in dit geval. Het zijn pakweg 2 weken aan laatste ontwikkeling, en dan 2/3 weken aan release cycles waarbij de WooCommerce Community de laatste versie kan doortesten.

Wat is er nieuw in WooCommerce versie 7.6?
Ik zou zeggen: lees effe de changelog. (grapje)
Een leuke verbetering van 7.6 is het omzetten van dropdown naar radio inputvelden. Met name de WooCommerce instellingen op product niveau: Stock Status en Stock Management. Niemand is eigenlijk fan van dropdowns. Je kan de andere opties niet zien, want je moet al klikken. Met radio-velden is dat mooi opgelost.

Verder zijn er een boel verbeteringen voor HPOS, ofwel High Performance Order Storage.
HPOS is gelanceerd in WooCommerce versie 7.1 en verbetert het opslaan van bestellingen in de database.
Helaas heeft WooCommerce destijds een te simpele oplossing genomen om bestellingen te bewaren, namelijk in dezelfde database kolom als waar de berichten, pagina’s en producten zitten. Dus tja; dat zit al lekker vol bij drukke en grote shops.
Enfin, dergelijke methode was destijds ook een “normale” keuze.

Vandaag de dag zien we dat plugins zelf extra database kolommen bij aanmaken om de “standaard” WordPress kolommen niet te belasten.
Maar WooCommerce zit daar nog met een mindere “erfenis”.

HPOS is veelbelovend op vlak van performance, en dan specifiek de input van bestellen. Zelfs tot 5x sneller.
Maar opgelet: we zitten nog steeds in een overgangsfase. Niet elke plugin is compatibel met HPOS. Elke plugin dat in aanraking komt met “bestellingen” zal herbekeken moeten worden: denk aan payment plugins, shipping plugins, custom order velden, etc.

Je kan HPOS nu al activeren via WooCommerce -> Instellingen -> Geavanceerd.
Maar we raden het aan om dit NIET te doen, en zeker al niet om een live website.
Nadat je HPOS hebt geactiveerd wordt een process opgestart om alle orders naar de nieuwe database kolom te verplaatsen. Kortom, het is niet zo evident om even deze instelling te testen; om daarna deze instelling snel terug uit te zetten “als” het niet prima lijkt te werken. Nope, de structuur van je database is al omgevormd.

HPOS zal voornamelijk interessant zijn voor shops met héél veel bestellingen, en bestellingen die zich ophopen. Dan denken we aan +10.000 bestellingen per jaar.

⚓ Plugin nieuws

Yoast SEO heeft een superleuke feature gelanceerd om de eco-voetafdruk van je website te verlichten.
Zo’n 30% van alle internetverkeer zijn bots; en dat is best belachelijk. Bots zijn servers die websites doorlichten. Google en Bing hebben dergelijke spiderbots, maar ook commerciele tools zoals Semrush pluizen websites door.
En ja, het is crimineel om te zien hoe vaak zo’n bot ook langskomt. In deze talk van Joost de Valk wordt een voorbeeld gegeven van een simpele hobby-website van de schoonvader waarbij Google zo’n tientallen keer per maand de homepagina “opnieuw” indexeert.
Het is dus pure verkwisting van energie.

En WordPress geeft helaas ook best wat “voeder” aan die bots, want WordPress maakt automatisch pagina’ aan voor:
– elke tag
– elke categorie / product categorie
– elke author (administrator)
– rss feeds
– etc (check de talk van Joost)

Kortom, Google vind WordPress best wel leuk. Dan kan ie heerlijk crawlen.
Maar tja, wist je dat elke site maar een bepaald crawlbudget krijgt van Google?
Dus als je een grote site hebt, dan is deze optie best interessant.
Voor kleine websites sowieso ook, want dankzij deze nieuwe instelling geef je aan welke type pagina’s niet gecrawled mogen worden door bots.
Niet alle bots houden zich aan deze instelling, de voornaamste wel.

Kortom; door dit aan te geven bespaar je Google z’n energierekening. Ocharme, die multinationals. Enfin, doe het dan voor het milieu.

👨‍💻 WOOFERS nieuws

Vanwege de privé-situatie en m’n drukke kalender heb ik nog niet veel kunnen lanceren op onze WOOFERS.campus.
Maar onlangs heb ik wel deze handige WooCommerce Ontwikkelaar links gelanceerd.
Op deze pagina vind je een overzicht van links naar interessante WooCommerce sites, tutorials en plugins.



Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: