#5 Marktplaatsen utgelicht + WooCommerce 7.7

We re-branden de nieuwsbrief ook naar WOOFERS.insights, dus een classy name om onze inzichten van de voorbije 2 weken te delen.

🗞️ WooCommerce nieuws

WooCommerce 7.7 komt eraan op 9 mei.
Deze update gaat bepaalde zaken in de Marketing tab meer in de picture zetten; met andere woorden een beetje reclame maken voor de extensies van woocommerce.com. Specifiek gaat 7.7 de extensies rond Multichannel Marketing naar voren duwen.

Wat is Multichannel Marketing?
Dat is het verkopen via verschillende kanalen, en dan denken we vooral aan marktplaatsen zoals bol.com

🗞️ E-commerce uitgelicht: marktplaatsen

We hadden het in deze nieuwsbrief over Multichannel Marketing en marktplaatsen.
Als we denken aan marktplaatsen denken we spontaan aan de bekendste marktplaats. bol.com. Maar je gaat achterover vallen welke shops intussen ook al een marktplaats zijn geworden:

Dus jawel: Brico, Inno, Decathlon, Blokker, etc

Marktplaatsen zijn in opkomst. Om je WooCommerce website te koppelen met een marktplaats heb je een integrator nodig. Integrators zijn service bedrijven die een API-connectie leggen tussen de marktplaats en je WooCommerce shop. Uiteraard kan je zo’n koppeling zelf op maat laten bouwen, maar de investering- en onderhoudskosten wegen meestal niet op tegen de maandelijkse kost van een integrator.

Ik merk ook dat de markt van integrators eveneens is mee gegroeid.
Zo’n 3 jaar geleden (voor Corona) stonden er 2 a 3 marktplaats-integrators op de welbekende e-commerce beurs Webwinkelvakdagen te Utrecht. Tijdens m’n laatste bezoekje (eind maart 2023) stonden er 6 a 8 marktplaats-integrators; de ene wat prijziger dan de andere; gaande van €150 tot €1500 per maand.

Maar er zijn ook voordelige oplossingen zoals:
Minty Media met hun bol.com integratie
Channable

Qua WooCommerce integrators is het zeker nog een opstartende markt. Vandaar soms ook de hoge maandprijzen maar helaas soms ook met lage code kwaliteit.

Amazon in België

Amazon is in de Westerse wereld de bekendste en grootste marktplaats. Sinds begin dit jaar is Amazon ook actief in België. Via hun Seller Central kan je meteen producten verkopen op verschillende landelijke Amazon Marketplaces. Tov van bol.com kan je sneller internationaler gaan. Niet iedereen is tevreden over Amazon, de chinezen klagen en springen massaal over op Shein (vooral in fashion). Amazon probeert ook “enkele” groothandels aan de kant te zetten om rechtstreeks met de fabrikant samen te werken. Ik wil zeker niet bashen op Amazon, maar zo’n wereldspeler met internationaler bereik speelt een ander spel dan bijvoorbeeld een bol.com.
Dat geluid horen we trouwens ook bij de integrators. Het is voor hun zwoegen en zweten om degelijke technische Amazon-support te krijgen voor hun API-setup.

De vraag die menig online ondernemer heeft is: moet mijn shop ook op een marktplaats?
Antwoord: waarom niet?
Je verkrijgt alvast meer bereik. Uiteraard hangt alles af van je marges, want een marktplaats pakt ook zijn commissie. De commissie is afhankelijk van je productcategorie: dus het ligt tussen de 5% tot zelfs 30%.

In je eigen prijsberekening moet je bovendien ook rekening houden met de “gratis verzending”-grens van een marktplaats. Die grens ligt waarschijnlijk lager dan je eigen shop. En bij bol.com heb je Bol.select; voor maar €12 per jaar krijg je als bol.com klant altijd gratis verzending. En ja, zo’n 1 miljoen mensen hebben een select abonnement. Bij Amazon heb je hetzelfde: een Prime abonnement.

Bereken dus goed je prijsmarges voor je marktplaats-producten.
Start niet meteen met het koppelen van je hele shop, start rustig. Maak gewoon eerst een business account aan op de marktplaats en zet er eerst manueel enkele producten op. In de meeste gevallen kan je best starten bij bol.com vanwege de Nederlandstalige ondersteuning. Ook niet onbelangrijk: pols bij je leverancier of je überhaupt mag verkopen op marktplaatsen.

⚓ Plugin nieuws

Vorige nieuwsbrief hadden we het nog over de plugin Yoast SEO. Vorige week hebben de 2 ex-CEO’s aangekondigd dat ze het bedrijf gaan verlaten: Joost de Valk en z’n vrouw Marieke. In 2021 hebben ze het bedrijf verkocht aan het Amerikaanse Newfold Digital. De transitiefase is voorbij en de originele zaakvoerder verlaten finaal de zetel en worden full-time investor.
Het zal wennen zijn, want beide personen hadden een sterke persoonlijkheid en waren waakzaam over de bedrijfscultuur.

Het bedrijf Yoast is ook 1 van de grootste bijdragers aan de WordPress ontwikkeling. Op vlak van WordPress Core (dus code schrijven) was Yoast zelfs de allergrootste bijdrager in 2022. Zie screenshot hieronder.

Ik hoop alleszins dat Yoast de spirit opnieuw terug vindt; want -eerlijk gezegd- de laatste jaren liet het zich iets te makkelijk aftroeven door hun concurrent RankMath. En ja, ook al gebruikt (lees: steelt) RankMath een beetje Yoast-code, dat zegt dan meer over RankMath dan Yoast. Maar ik vergeleek onlangs hun beide belangrijkste productpagina’s… tja, moest ik een newbie zijn: ik was meer overtuigd van RankMath. En dat merken we ook bij bestaande nieuwe shops die polsen voor WOOFERS.support, we zien daar meer RankMath dan Yoast.

By the way: Yoast is nog steeds een flink pak populairder dan RankMath op vlak van aantal plugin installaties; vermoedelijk factor 5.
Ik wil ook geen partij trekken: Yoast vs RankMath. Wat mij betreft blijven beiden een geweldige SEO-tool, maar een “Fool with a tool is still a fool”. Kortom: je geraakt al een heel eind als je goeie content schrijft en de basis SEO-instellingen opvolgt en uitvoert, whatever SEO-tool je gebruikt.

Hoe dan ook: de impact van Yoast op WordPress is enorm. Ook dankzij het leiderschap van Joost de Valk. Joost heeft niet enkel z’n werknemers laten bijdragen, maar Joost himself is al quasi sinds het ontstaan van WordPress nauw betrokken als bijdrager. Kortom: Eternal gratitude, zoals Ingeborg het zou zeggen.
Maar ik ben wel heel benieuwd hoe de nieuwe (Amerikaanse) aanpak gaat verlopen, zeker op langere termijn.

Yoast organiseert trouwens ook een interessante SEO conferentie genaamd YoastCon, op 11 mei te Nijmegen. En ik ben uiteraard van de partij!

👨‍💻 WOOFERS nieuws

Vorige week hebben we een bestaande webshop in een nieuw kleedje gestoken.
Dit is het vorige design gebouwd in het WordPress thema Avada.
Et voila, dit is de nieuwe strandstoel.net.
De website is gebouwd met het Astra thema. Astra werkt met de ingebakken WordPress editor, terwijl Avada een eigen editor heeft met heel wat technische issues als gevolg. Gelukkig is die fase voorbij en kan de klant weer prachtige strandstoelen verkopen. En ja, ook strandstoelen met bedrukking. Wat denk je: jouw bedrijfslogo op zo’n strandstoel?

🤟 WOOFERS op social media

Ja, we proberen sociaal te zijn op volgende kanalen
Youtube
Instagram
Facebook

Belangrijk: mijn excuses als er schrijffouten in de nieuwsbrief staan.
Een deel van de oorzaak is gevonden: het zicht van m’n ogen heeft de voorbije maanden ne krak gekregen. Ik moet dus gaan brillen. Vorige zaterdag een bril besteld en hopelijk binnenkort weer lekker scherp zicht. En hopelijk voel ik me dan ook wat frisser, want een slecht zicht resulteert ook in vermoeidheid. Tja, 8 a 10 per dag voor een scherm zitten heeft dus ook z’n tol.



Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: