#6 Google Analytics is dood, leve Google Analytics

Misschien heb je het nieuws over voorbij zien komen.
Google Analytics gaat stoppen met de huidige versie Universal (GA-U) op 1 juli 2023.
Google biedt een alternatief aan: Google Analytics 4 (GA-4). Helaas is GA-4 niet zo denderend zoals GA-U. De slechte privacy-reputatie van Google heeft de deuren ook wagenwijd opengezet voor de concurrentie.

Enkele voorbeelden van concurrentie: Piwik Pro, Matomo, Simple Analytics.

De laatste weken is Google best hevig in het overtuigen van GA-U gebruikers om uiteindelijk toch over te stappen. Het was te denken dat heel veel GA-U gebruikers in laatste instantie gaan overstappen (of helemaal niet).

Destijds was het een standaard taak in een website project om GA op te zetten, ook al werd er daarna amper naar de statistieken gekeken. Google heeft al die jaren dus een leuke inkijk gekregen in al die gratis data. Veel website eigenaars zijn zelfs misschien niet op de hoogte dat ze GA draaien op hun site.

Dus Google is best wanhopig aan het worden. Een overzicht:

  • Een flinke roze banner als je je GA-U statistieken wil bekijken
  • 1,5 jaar geleden moest je een apart GA-4 tracking script installeren op je site, maar vandaag kan je met je GA-U script ook een GA-4 account activeren. Het is niet ideaal, maar het kan.
  • Google belt ook gebruikers op om te helpen in hun overstap. Jawel, een wereldspeler die gebruikers van een ‘gratis’ tool gaat opbellen… dat zegt toch iets, niet?
  • Er is ook een legertje ingezet van technische support om menige GA-4 issues op te lossen. Met WOOFERS hebben we een ticket lopen sinds 4 weken. Het issue: alle cijfers kloppen, enkel de Google Ads cijfers niet. Hopelijk geraken we er uit. Alle support en telefoon gebeurt vanuit India. OK, mijn Engels is ook niet goed. Maar het is best lastig om Indisch Engels te verstaan. Maar sowieso: heel leuke, gedienstige en geduldige mensen
  • bepaalde landen hebben zelfs GA-4 verboden, oa Frankrijk. Een .fr domeinnaam mag het niet gebruiken. Voor België ligt er nog niets vast. Het gestiggel gaat vooral over de plek waar de data bewaard wordt. Dat moeten dus Europese servers zijn. Blijkbaar zou daar nog een issue zijn, al is het vooral een ego spierbundel gevecht tussen Europa en Amerika op tech-vlak. En tja, België/Brussel en Europa… all united. Hetzelfde gevecht is Amerika ook aan het voeren met China, remember Tik Tok. Want dat dekselse schimmige Tik Tok, volgens Amerika! Tja, als ik Amerika even mag herinneren aan de afluister-app die ze hadden geïnstalleerd op de smartphone van Angela Merkel tijdens de Obama-periode …. ofwel hoe hypocriet het allemaal wel is. Als data van Europese burgers ten alle tijden op Europese servers moet staan: wat met Facebook, Instagram, CRM-paketten, etc….

Soit, er is waarschijnlijk héél veel getouwtrek achter de schermen. Zoek even het hoofdkwartier op van Google België, best grappig: het ligt pal in de achtertuin van het Europees parlement. Vanuit het raam kunnen ze naar elkaar wuiven. Voor de honderden tech lobbyisten werkende in Brussel is dat dus handig.

Maar je ziet: het is best verbazend hoe wanhopig Google is. Ze gaan heel veel data missen als het niet meer gemeten wordt via Google Analytics. Trouwens: je positie in Google staat volledig los van het feit of je Google Analytics gebruikt. Dat is een oud fabeltje.

En Google heeft ook nog een andere boot deels gemist: AI.
Hun zoekmachine concurent Bing heeft zonet een gloednieuwe browser gelanceerd. Microsoft hebben miljarden gepomd in chatgpt en zetten de rechtstreekse aanval in op Google.

Ik denk dat we binnen 2 a 3 jaar toch wel een ander zoekmachine-landschap gaan krijgen. Zeker als het gaat over educatieve zoekopdrachten. Betreft e-commerce zoekopdrachten lijkt Google het nog goed vol te houden. Ik vermoed dat ze op korte termijn Google Shopping nog feller zullen voortrekken

De vraag is nu: welke Analytics tool kan je best gebruiken.

Overheidswebsites opteren veelal voor Matomo (naar verluidt).
Met WOOFERS opteren we voor GA-4 of Piwik Pro, welke (naar verluidt) ook als leerstof wordt gegeven in tech/marketing opleidingen.
Het blijvende voordeel van Google tools is dat ze lekker met elkaar verbonden zijn. Denk aan Search Console, Merchant center, Google Ads, etc. By the way: dat gaat ook met die andere tools, maar dat loopt niet altijd lekker. Bijvoorbeeld: in Piwik Pro kan je geen Performance Max campagnes van Google Ads meten, althans niet out of the box.
Dat is dus de reden waarom we met WOOFERS Google Analytics nog niet afschepen.

🗞️ WooCommerce nieuws

WooCommerce 7.7 is gisteren uitgekomen. Zoals in de vorige nieuwsbrief aangehaald: deze update gaat bepaalde zaken in de Marketing tab meer in de picture zetten; met andere woorden een beetje reclame maken voor de extensies van woocommerce.com.
Het effectieve tijdstip van WooCommerce lanceringen liggen meestal tegen de avond. Dus rond 20u a 21u. Achter WooCommerce zit voornamelijk een Amerikaans team, voor hun is het dus voormiddag.

WooCommerce 7.7 gaat z’n PHP vereiste ook opkrikken naar PHP7.3.
Voor niet-technische mensen: PHP is het type code waar WordPress voornamelijk op draait. PHP is ook open source software, net als WordPress. Het wordt dus gebouwd door vrijwilligers of gesponsorde developpers.

De meerderheid van WordPress sites draaien op PHP7.4. Toch de sites die ik beheer. Sinds vorig jaar is m’n van PHP7.4 naar PHP8 gesprongen, inmiddels zit m’n aan PHP8.2. In Combell kan je dit eventueel switchen, maar we raden dit niet ‘zomaar’ te doen.
PHP is gekend als vergevingsgezinde software. Ook al is de code niet 100% correct geschreven, het laat de code niet crashen. In de logs zie je bv wel PHP warnings, etc. PHP8 is minder vergevingsgezind. En dat kan een probleem zijn. Vooral omdat menig WordPress websites afhankelijk zijn van derde-partij plugins.
Gebruiken die plugins een PHP8-compatibele code? Wat met je thema?

Hoewel er geen nieuwe releases (ook security releases) meer uitkomen van PHP7.4, raden we aan om toch nog even af te wachten met PHP8.. Zeker voor websites ouder dan enkele jaren. Test het sowieso zeker op een staging/kopie website.
Met WOOFERS gaan we deze taak opnemen in het najaar. Als ik pols bij m’n conculega’s hieromtrent verneem ik meestal dezelfde PHP-planning.

Indien je hosting pakket lager zit dan PHP7.3; dan heb je dus wel een probleem.

Hoe dan ook: elke PHP upgrade maakt je website performanter. PHP7.4 was al een serieuze verbetering op dat vlak. Naar verluidt is PHP8 ook wederom een pak sneller dan PHP7.4.

⚓ Plugin nieuws

  • Vorige week vrijdag was er een belangrijke security update van Advanced Custom Fields. 80% van onze websites hebben deze plugin. Via ons Zorgplan hebben we meteen ingegrepen. En ja, de meeste software bedrijven doen geen updates op een vrijdag vanwege het weekend. Maar bij WOOFERS krijgt security voorrang op alles.

🛒 E-commerce tips

  • Search Console: ontbrekende verzendinformatie in je verkopersvermeldingen.
    Heb je deze melding ook ontvangen? Het is geen bug in je shop, het zijn zaken die Google ‘plots’ oplegt om je webshop nog beter te begrijpen. Maar het is best complexer dan het is. Ik ben benieuwd hoe WooCommerce of SEO plugins die gaan aanpakken.
    Het is best interessant zodanig ik er zelfs een Youtube video over gemaakt heb.
  • Online conferentie: WooSesh van 10 tot 12 oktober
    WooSesh is quasi het enigste WooCommerce-gerelateerd event, en daarmee heel interessant om te volgen. DE conferentie wordt georganiseerd door wpsessions.com , als je daar lid wordt kan je opnames van vorige WooSesh conferenties bekijken.

👨‍💻 WOOFERS nieuws

WOOFERS bouwt voornamelijk online shops.
Maar af en toe maak ik met veel plezier ook nog standaard websites. Dankzij de nieuwe WordPress editor en bepaalde Themes (Astra of Kadence) is dat tegenwoordig een fluitje van een cent.
Dit zijn de nieuwe sites: mobivan.be en hpmotoren.be.

PS: en ik heb intussen m’n bril ontvangen. Ik heb er ook een filter op laten zetten. Het zou beschermend zijn voor computerschermen. Ik ben best tevreden, al is de filter wel lastig in m’n vrijetijd. Net alsof nu overal een Instagram 60’s kleurenfilter overheen zit. Soit, het zal even wennen zijn.



Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: