#8 De Roadmap van WooCommerce

Deze week heeft WooCommerce z’n officiële roadmap gepubliceerd. Een roadmap biedt een overzicht van de aankomende nieuwe functies en geeft tevens aan in welke fase van het proces ze zich bevinden. De focus van de roadmap ligt voornamelijk op ontwikkelaars.
Een linkje naar de aankondiging van de roadmap.

Het is opmerkelijk dat WooCommerce nu een roadmap publiceert, aangezien ze in het verleden niet echt dergelijke inzichten hebben geboden of het op zijn minst niet openbaar hebben gemaakt.

De huidige roadmap is onderverdeeld in verschillende onderwerpen:

Performance (snelheid)

Eén van de onderwerpen waar we al over hebben gesproken, is de HPOS-tabel in de database, oftewel High Performance Order Storage. Momenteel worden bestellingen op de standaard WordPress-manier opgeslagen, allemaal in één database rij in wp_posts. Dit kan problemen met de snelheid veroorzaken voor shops met veel bestellingen. Met de HPOS-functie zullen bestellingen in een aparte database-rij worden opgeslagen. Let op: dit betekent dat elke andere plugin, thema of aangepaste code die betrekking heeft op bestellingen ook compatibel moet zijn met HPOS. Anders kunnen bestellingen niet correct worden gelezen of opgeslagen in de juiste database-rij. Naar verwachting zal HPOS actief zijn in WooCommerce bij de release van augustus 2023, met een overgangsperiode waarin beide database-rijen tegelijkertijd worden gebruikt. Het testen van deze compatibiliteit staat gepland in juli en augustus op onze to-do lijst.

REST API (koppelingen met andere systemen)

WooCommerce kan je koppelen met andere marktplaatsen of allerhande tools en services. Denk bijvoorbeeld aan een shipping provider zoals SendCloud of een betaalprovider zoals Mollie. Ze communiceren met je woocommerce shop via de API. De roadmap bouwt verder aan deze functionaliteit.

Support extensie developers

Het succes van WooCommerce hangt ook af externe ontwikkelaars die WooCommerce plugins / extensies bouwen. Daarom bouwt WooCommerce handige tools om nieuwe extensies te bouwen. Dus hier zit heel veel focus met maar liefst 4/5 opkomende projecten.
Onze interesse ligt vooral bij het project Quality Insights Toolkit waarmee we eventueel automatische testen kunnen laten lopen. Benieuwd!

Betere tools voor verkopers

Natuurlijk! Geen WooCommerce zonder webshop eigenaars. In de roadmap focussen ze zich op verbeterde product creatie en het aanpassen van je shop zonder dat je code moet schrijven. Dat laatste gaat dan over Full Site Editing blokken waarover we ook al meermaals geschreven hebben. Verbeterde product creatie is nogal onduidelijk in deze fase, maar de grootste ergernis zijn de eindeloze invulvelden bij een WooCommerce product. Ik vermoed dat ze dat process willen finetunen, of alvast met minder kliks meer kunnen doen.

🗞️ WordPress nieuws

WordCamp Europe
Deze week is het de grootste WordPress conferentie: WordCamp Europe. Zo’n 3000 WordPress professionals, 150 sprekers, 2 conferentie dagen, 1 contributordag (waarbij je zelf kan helpen aan WordPress). En dit jaar gaat het door in Athene, jawadde!

Helaas, ik zal niet aanwezig zijn. De timing van WordCamp Europe ligt elk jaar in het vaarwater van m’n eigen groot verlof. Net dan zijn het altijd drukke weken om taken en issues af te werken. Er is sowieso een livestream die ik vrijdag en zaterdag tussendoor

zal volgen. Indien je ook wil meekijken, de link naar de livestream met de 3 tracks verschijnt vanaf 9 juni op de homepagina. Alle video’s verschijnen ook op wordpress.tv.
Het schema vind je alvast hier.

Persoonlijk ga ik ook liever naar de iets kleinere WordCamps, oa in september staat WordCamp Nederland (500 bezoekers) al geboekt in m’n agenda. Bovendien heb ik me ook aangemeld als spreker. Dus hopen dat ik geslecteerd ben! M’n presentatie zal gaan over Verzendmethodes in WooCommerce.

🗞️ WooCommerce nieuws

WooCommerce 7.8 staat alvast in release candidate, de lanceringsdatum is nog steeds 13 juni. In deze versie zijn er werken gebeurt aan de Mini Cart widget. Dat is het winkelmandje in de hoofding van je site; als je over hovert verschijnt de inhoud van het winkelmandje. Dat dus. Als je iets in het winkelmandje toevoegt, dan is stantepede dat Mini Cartje ook aangepast.  In technische termen: Cart Fragments script.
Maar dit script is niet altijd geliefd. Ja, het is functioneel. Maar ook best heavy op performance; het belast de meeste websshops. Soit, hier gaan we dat gaan we uitgebreid testen.

Voor de rest zijn er geen database of template wijzigingen te noteren.

⚓ Plugin nieuws

🛒 E-commerce tips & nieuws

  • Op de website thinkwithgoogle.com publiceert Google regelmatig interessante artikels. Aja, zij kennen de data. En als je dan een artikel ziet passeren zoals ‘De toekomst van verkoop: trends voor de komende 5 jaar“; dan bookmark ik het meteen. In het artikel hebben ze het over koopgedrag van Gen Z: dat is de leeftijd tussen 11 en 26 jaar; wat 30% van de globale bevolking is. Gen Z is de eerste generatie die volledig is opgegroeid in de digitale wereld. Hun online leven is doodnormaal, alsook met het online aankopen. Feitje: 46% van Gen Z hebben online iets aangekocht via livestream commerce. Uitgelegd in klassieke termen: dat is de shopping tv, maar dan live.
    Ook opvallend feit in het artikel: marktplaatsen zullen vanaf 2025 instaan voor 45 tot 50% van alle online verkoop. Weet wel: het gaat hier om “globale” wereldcijfers. Dus giga-marktplaatsen in Amerika (Amazon) en China (Taobao, Tmall, Alibaba, ) hebben hierin een serieus aandeel.
  • iDeal overgenomen door Europees samenwerkingsverband van banken. En dat is hartstikke interessant! Op dit moment heeft elk land z’n eigen favoriet van betaalmiddel, doorgepusht door bepaalde banken in dat land. Hier willen ze komaf mee maken door iDeal als basis te gebruiken voor 1 bekend Europees betaalmiddel. En dus hopelijk ook met die eveneens lage transactiekosten.
  • Google Merchant gaat vanaf 30 juni automatisch je “delivery time” van je Google Shopping product op 2 werkdagen zetten. Indien je dat niet wenst omdat je korter of langer wenst, dan moet je dit aangeven via Google Merchant center of via je productenfeed.

👨‍💻 WOOFERS nieuws

We hebben zonet de vakantie-nieuwsbrief de deur uit gestuurd.
Elke jaar laten we lang op voorhand onze klanten weten wanneer we gaan zonnebaden in een zuiderse zon. Wat maakt dat de komende dagen en weken nog lekker veel werk op de plank komt! Leuk leuk!



Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: