Zal mijn Google ranking zakken als je een WordPress thema wijzigt?

Je denkt aan een redesign van je bestaande WordPress website.
En je website scoort momenteel prima in Google op tientallen zoekwoorden.

Zal je positie in Google geaffecteerd worden als je een nieuw WordPress thema gebruikt? Een goede vraag!

Ja, enkele redenen tot bezorgdheid

Ja, het is een terechte reden tot bezorgdheid. Of eerder tot waakzaamheid. Want het wijzigen van het WordPress thema hoeft niet negatieve gevolgen te hebben voor je SEO. Het kan je resultaten ook verbeteren in Google, want SEO staat niet stil. Het algoritme van Google veranderd regelmatig zodat er vooral ook nieuwe opportuniteiten zijn die je in het nieuwe WordPress thema kan implementeren.
Een voorbeeld hiervan is schema.org tags. (meer daarover later in het artikel)

Maar er zijn belangrijke punten die je moet overlopen.

Wij sommen ze graag even voor je op:

  1. Heeft het WordPress thema zelf een SEO-plugin?
  2. Wijzigingen in de hoofding titels
  3. Effecten op de laadtijd
  4. Wijzigingen in de URL-structuur
  5. Effecten op bouncerate
  6. Schema.org ondersteuning

1. Heeft het WordPress thema zelf een SEO-plugin?

Er zijn WordPress thema’s die zelf een ingebouwde SEO-optie hebben. Bijvoorbeeld om je meta titels en beschrijving te bepalen. En hier zijn we absoluut geen fan van.

We raden aan om zoveel mogelijk SEO-functionaliteit los te koppelen van je WordPress thema., bijvoorbeeld door de welbekende plugin Yoast SEO te gebruiken.

2. Veroorzaakt het WordPress thema wijzigingen in de hoofding titels?

Denk terug aan je schooltijd toen je een thesis of eindwerk moest schrijven. Dat document moest mooi gestructureerd zijn, je start met hoofding 1; en dan volgt hoofding 2, etc.

Deze ‘hoofdingen’ zijn voorgeprogrammeerd door je WordPress thema. Vooral voor de belangrijkste hoofding van allemaal: hoofding 1.

Dus ten eerste na of je WordPress thema maar één maal per pagina de hoofding 1 gebruikt. We zijn helaas al WordPress thema’s tegengekomen waar 2 tot 3 keer een hoofding 1 gebruikt werd.
En dat is nefast voor je Google positie, want voor Google is die hoofding 1 een van de belangrijkste titels om te lezen.

3. Wat is het effect op de laadtijd van je website?

Google indexeert mobiele websites voor desktop-website. Dus je website moet snel zijn! Als je voor een nieuw WordPress thema gaat, ga dan absoluut voor een sneller thema dan het bestaande.

Niet-technische gebruikers opteren snel voor een Premium WordPress thema omdat ze denken: als we er voor moeten betalen zal het wel in orde zijn. Maar helaas: een betalend thema is geen garantie op snelle thema’s.
Zeker niet als die thema’s volsteken met opties zoals: pagebuilders, sliders, verschillende headers & footers.

Test dus zeker de demo-website van een bepaald thema in Google Sitespeed.
Hou rekening dat die demo-website waarschijnlijk een degelijke caching-plugin runt; dus niet zozeer de werkelijke laadtijd naar boven brengt.

De enige echte manier is om snelheidsmetingen van bij de start op te nemen in het productie process van je website. Op die manier kan je snel afstappen van een bepaald thema als blijkt dat het op vlak van snelheid niet deugd.

Wil je je huidige WordPress thema sneller maken? Ow toevallig, dat zit in onze WordPress Zorgplannen.

4. Zijn er wijzigingen in de URL-structuur?

Sommige WordPress thema’s hebben bv eigen portfolio-modules die een andere URL-benaming geven, dan hetgene die je momenteel hebt.

Deze wijzigingen kan 2 kanten opgaan: positief als negatief.
Het wordt negatief als het woord in de nieuwe URL niet aansluit met wat jouw portfolio eigenlijk aanbiedt.
Het wordt positief als dat wel zo is.

Als er wijzigingen zijn in de URL-structuur (en meestal wel), dan ga je redirects moeten opzetten.
Zo’n redirect zorgt ervoor dat jouw bezoeker niet op een ‘dode’ pagina belandt, maar mooi wordt doorgeschakeld naar de nieuwe pagina. Of doorgeschakeld wordt naar de homepagina.

Een handige plugin voor redirect in te stellen is: Redirection.

5. Wat zijn de effecten op bouncerate?

De bounce-rate is de ratio als bezoekers slechts 1 pagina bezoeken.
Bijvoorbeeld: is de bounce-ratio 50%; dat betekent dat 1 op 2 bezoekers maar 1 pagina bezoeken, en dan weer weg zijn.

Je kan de nieuwe bounce-rate helaas pas opmeten nadat je nieuwe website is gelanceerd.
Maar is een hogere bounce-rate bij het nieuwe thema dan ook problematisch?
Ja en nee.

Ja, in de meeste gevallen wel.
Misschien ondervinden bezoekers dat je website te traag opengaat.

Nee, omdat de nieuwe website bovenaan de contactgegevens duidelijk in het zicht heeft staan. En de vorige website had dat niet. Dat kan de bounce-rate verhogen, want bezoekers hebben gevonden wat ze zochten.

Een andere reden van een hogere bounce-rate kan extern zijn.
Omdat je een gloednieuwe website hebt, heb je er misschien meteen een Google Ads of Facebook campagne tegenaan gegooid. Ook zulke campagnes zullen je algemene bounce-rate verhogen, als je eerder nog nooit zulke campagnes hebt gelopen.

6. Biedt het nieuwe thema schema.org ondersteuning?

Schema ondersteuning is dé SEO-verbetering die je moet aanpakken.
Wat is Schema?
Google kan perfect alle teksten op je website lezen en begrijpen. Maar de onderlinge context tussen verschillende zinnen, dat begrijpt Google minder. Dankzij Schema kan je context toevoegen aan woorden en zinnen.

Een voorbeeld:
Je hebt een event-pagina met een titel, een datum en een adres.
Als je dit simpelweg uittypt op een pagina, dat ziet Google geen context in die woorden. Voor Google zijn dit 3 aparte zinnen, lekker samen op 1 pagina.
Met Schema code kan je tegen Google ‘zeggen’: dat is de event-titel, dit is de datum van het event, dit is de locatie van het event.
Op deze manier zal Google je event-pagina ook beter kunnen inschatten.

Een voorbeeld hieronder van de Lotto Arena. Je ziet meteen wanneer Bart Peeters optreedt.

Belangrijk: de meeste event-plugins (en bv ook WooCommerce) gebruiken al Schema om context te geven aan verschillende elementen.

Maar als je WordPress thema ook bepaalde modules heeft, check dan zeker of er geen Schema Markup code nodig is.


Conclusie voor nieuwe WordPress thema’s op je SEO

Wees waakzaam als je momenteel al goed scoort in Google.
Maar grijp zeker alle opportuniteiten om je website nog beter te maken voor je website bezoeker, én Google.

Hou dit in het achterhoofd: maak je website beter voor je gebruiker!
Dat is in feite een belangrijk element van SEO waar je zelf echt iets aan kan doen.

Schrijf niet enkel teksten als lokmiddel, maar help mensen. Zorg dat het geen teleurstelling is voor mensen die doorgeklikt hebben op jouw zoekresultaat.
Wees het beste resultaat op een zoekwoord!



Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: