SEO Landingspagina bouwen in WordPress voor hogere positie in Google

In mijn vorige #daveldinsdag blogbericht had ik het over Google posities analyseren en het belang van het optimaliseren van je pagina’s.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een geoptimaliseerde pagina rond een bepaald trefwoord of advertentie campagne. Deze pagina heeft dus als doel om specifieke bezoekers aan te trekken via Google of via online advertenties. In de meeste gevallen is een landingspagina een losstaande pagina binnen je website, niet gekoppeld met je hoofdnavigatie.

Enkele optimalisatie tips voor je landingspagina

Nota: onderstaande optimalisatietips zijn toepasbaar op alle type pagina’s binnen je website, dus niet enkel de landingspagina’s. Bij succesvolle websites is elke pagina in principe een ‘landingspagina’.

Kies trefwoord
Dit is een logische eerste stap: kies je trefwoord. Als je website al hoog scoort op dit trefwoord is het niet aangeraden om opnieuw een landingspagina hieromtrent aan te maken. Je wil niet op jezelf concurreren.

Meta titel & Meta beschrijving
De meta-titel en meta-beschrijving is datgene wat in de Google zoekresultaten verschijnt.
Zorg ervoor dat je trefwoord hier aanwezig is! Plaats het trefwoord vooraan in de titel en beschrijving.
Bovenal, zorg ervoor dat je meta-titel en meta-beschrijving aanlokkelijk én interessant is zodat mensen willen klikken.

url van de pagina
Dit is een zeer belangrijke parameter. Zorg ervoor dat het trefwoord voorkomt in de url van je pagina.
Enkele tips: gebruik altijd -, niet _ om woorden te verbinden. Verwijder de verbindingswoorden zoals ‘het’, ‘een’ of ‘de’.

Hoofding van je pagina
Indien je ooit gewerkt hebt met Microsoft Word ken je dit wel: hoofding 1, hoofding 2, hoofding 3.
Op webpagina’s werken we exact hetzelfde.
De hoofding 1 is de belangrijkste titel van je pagina. Zorg ervoor dat je trefwoord voorkomt in deze titel.
De andere hoofdingen (2 en 3) kan je gebruiken bij langere teksten. Ga sowieso voor de langere informatieve teksten; en dus enkele subhoofdingen.

Tekst op je website.
Belangrijk: overdrijf nooit met je trefwoorden. In vakjargon noemt m’n dit ‘keyword stuffing’ en dit wordt afgestraft door Google waardoor je lager komt in de zoekresultaten. Schrijf dus in eerste instantie voor je bezoekers met leesbare zinnen, schrijf niet voor Google.
Enkele tips: zet het trefwoord in de eerste alinea. Eventueel ook in de hoofding 2 en 3 indien de tekst langer is.

Call to action
Wat verwacht je van de website bezoeker eenmaal hij of zij op je landingspagina is?
Een ‘Call to action’ stuurt je website bezoeker in de juiste richting.
Bijvoorbeeld: een drukknop naar je catalogus of offerte-formulier.
Enkele tips: laat je ‘call to action’ opvallen. Stap 1 meter weg van je scherm… valt die drukknop nog op?

Afbeeldingen
Plaats attractieve afbeeldingen op je landingspagina om je pagina ‘luchtig’ te houden.
Niet teveel foto’s, maximum 1 a 3 foto’s. Denk aan aan de laadtijd.
Enkele tips: zet de trefwoorden ook in de bestandsnaam, optimaliseer je afbeeldingen op gewicht

Interne & externe links
Externe links zijn links naar andere websites. Het klinkt onlogisch, maar Google vindt dit wel prima. Als je bijvoorbeeld een landingspagina creeert voor ‘John Deere grasmachines’ is het niet slecht om een externe link te leggen naar de website van John Deere.
Interne links naar je landingspagina kunnen je trefwoord een extra zetje geven. Bijvoorbeeld interne links vanaf je blog/nieuwsmodule.

Handig hulpmiddel voor je pagina-optimalisatie
Voor WordPress websites heb je een superhandige plugin: WordPress SEO.
Deze plugin doorgrond je landingspagina op de bovenstaande punten en geeft tips voor verdere optimalisatie.

Analyse van je landingspagina

Volg de bounce-rate van je landingspagina goed op.
De bounce-rate is het percentage van bezoekers dat maar 1 pagina bezoekt, en je website verlaat.

Optimaliseer je landingspagina bij te hoge bounce-rate:
– valt de call to action echt wel op?
– is de tekst of afbeelding aantrekkelijk genoeg?
– kan je misschien de landingspagina voorzien van een extra ‘linkbait’ zoals een gratis e-book



Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: