#2 WordPress 7.4 & MailChimp alternatieven

Welkom bij nieuwsbrief #2023-02.
Ik heb 4 interessante zaken voor je neergepend!

  1. WooCommerce 7.4 is uitgekomen
  2. WordPress 6.2 komt uit op 28 maart 2023
  3. Webwinkel vakdagen
  4. MailChimp alternatieven

WooCommerce 7.4 is uitgekomen!

Deze release heeft op zich niet veel nieuwigheden, voornamelijk bug fixes.
Toch is er helaas opnieuw een bug ingeslopen op vlak van de quantity teller (het aantal veld op de productpagina).
Bug: als een variable product ook voorraadbeheer heeft op variations-level; dan houdt de quantity-teller geen rekening meer mee met het daadwerkelijk aantal stocks.
Bv: een t-shirt in de maat M heeft 4 in stock. Voorheen 7.4 stopte de quantity teller bij 4; vanaf 7.4 kan je blijven doorklikken tot na 4.
Als een koper dan op de bestelknop klikt, geeft WooCommerce wel aan: “er zijn maar 4 producten op voorraad“.
Ik heb de bug doorgegegeven en er komt een fix in de volgende release.

WordPress 6.2 komt uit op 28 maart 2023

De releasedate is dus bekend. Deze update draait voornamelijk rond Full Site Editing (FSE). Deze techniek laat toe om daadwerkelijk alles in je thema aan te kunnen passen: hoofding, footer, hoe je blog-overzicht eruit ziet, je blogpagina, etc.
In onze optiek is Full Site Editing nog niet echt geschikt voor live website. Laat staan of het ooit geschikt zal zijn voor WooCommerce shops. Met Full Site Editing moet je thema hiervoor helemaal opgemaakt worden. De meeste FSE-thema’s die je zal tegenkomen zijn ultra minimaal of heel specifiek, ik ben nog geen e-commerce theme tegengekomen dat FSE tenvolle ondersteunt. Een FSE-thema controleert alles vanuit de backend; dus de interface.

Dat maakt het heel aantrekkelijk voor no-coders, maar het heeft ook z’n keerzijde:
– instellingen en stijlcode in de database of bepaalde op pagina niveau
– heel moeilijk (momenteel) om 100% controle verschil te hebben tussen mobiel en desktop (en net dat is een belangrijk e-commerce aspect)

Dus WordPress 6.2 focust zich verder op FSE, net zoals de vorige 2 releases. En het zal nog een tijdje doorgaan.
Voorlopig houden we de boot af van FSE, en datzelfde geluid hoor ik ook in m’n netwerk.

By the way: het is niet dat je huidige thema geen FSE ondersteunt, dat er geen conficten kunnen voorkomen. Dus altijd opletten als je update naar 6.2: doe het eerst op staging, maak een backup, be prepared. En ja, we hebben Zorgplannen die dit volledig voor je doen zodat jij hier niet wakker van moet liggen.

Webwinkel vakdagen

Op 29 & 30 maart gaan de Webwinkel Vakdagen te Utrecht wederom door, na enkele jaren corona-oponthoud.
Wat zijn de webwinkel vakdagen? Denk aan het autosalon, maar dan met leveranciers in de e-commerce wereld.
Meer dan 10.000 bezoekers, 250 exposanten, heel veel lezingen, etc.

Is het interessant om te gaan?
Jazeker. Zeker als je zoals ik in de branche zit als shopbouwer. Het is m’n taak om interessante diensten te ontdekken voor m’n klanten.
En het is ook leuk om de bedrijven in real-life te ontmoeten. We mailen heel dikwijls met die bedrijven, maar het is ook leuk om eens een babbeltje te doen met de mensen achter dat bedrijf. Het is -voor mij- sowieso belangrijk dat ze mij kennen. Aja, die Dave van WOOFERS uit België. 🙂

Is het interessant om te gaan als je een webshop runt?
Mmm, ja en nee. Deze conferentie kan best overweldigend zijn. Als WooCommerce-gebruiker weet je eigenlijk nu al dat veel wegen leiden naar Rome. Je weet: het eco-systeem van WooCommerce heeft veel opties. Maar als je die weelderige keuze van opties daadwerkelijk in real-life ziet met enorme beursstanden, veel bezoekers, clevere (lees:gladde) talks, … tja, dat kan best overrompelend zijn.
We hebben klanten die voorheen naar deze beurs gingen die me vertelden: prachtige beurs, maar ik vertrek met meer vragen dan dat ik oorspronkelijk had. Dat gevoel dus…

Maar sowieso: WOOFERS zal er een ganse dag rondlopen. Heel veel vragen stellen, netwerken, klanten-cases voorleggen, naamkaartjes uitdelen, etc.
Wat is quasi niet ga doen is het bijwonen van lezingen. Besef dat de lezers hier fel betalen om te mogen spreken waardoor het veelal een stoef-talk is, met quasi weinig echt praktische hands-on tips. Bovendien zijn de spreekruimte ook niet zo groot, dus moet je 30min a 45min op voorhand aanschuiven. Tja, die tijd kan je beter gebruiken.

MailChimp alternatieven

MailChimp, o Mailchimp; wat doe je nu!?
Het gaat helaas bergaf met MailChimp kwestie van respect naar bestaande klanten of gebruikers.
Vanaf maart 2023 gaat het gratis plan van 2000 subscribers naar 500. Da’s flink, nadat hun prijzen vorig jaar ook al fel verhoogd waren.
MailChimp is in 2021 opgekocht voor 12 miljard, en die investering moet opbrengen.
Als top of the bill was het ook onduidelijk of MailChimp nu in strijd was met GDPR, met name de plek waar het z’n data bewaard. dat zou Europa moeten zijn.
We zijn bezig met een blogartikel over MailChimp alternatieven, maar ik wil je bij deze al een lijstje bezorgen:

  • Klaviyo
  • Omnisend
  • Drip.com
  • Metorik

Vooral op Metorik en Klaviyo gaan we ons focussen, die lijken me het beste alternatief gevolgd door Omnisend.
Als je puur een e-commerce shop bent, dan is Metorik een goeie optie. Enkel missen ze nog de optie als “algemene nieuwsbrief”-tool, want de subscribers zijn hier enkel bestaande klanten. Dus je kan geen nieuwsbrief-inschrijfformulier hebben voor Metorik, enkel als het kopers zijn of een WordPress (subscriber/customer) rol hebben op je website.

Voila, wederom een flinke nieuwsbrief.
Als je ‘m leuk vond om te lezen, laat het ons weten. Vond je ‘m slecht, laat het ons ook weten maar be kind 🙂



Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: