#20: 2024

Beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik hoop dat 2024 voor je een prachtig, gelukkig en gezond jaar wordt.
Het goede nieuws is alvast dat het grondwater goed op peil staat. ;-). Al hoop ik uiteraard dat je geen waterlast ondervindt, het lijkt al vanaf oktober constant regen… het mag gaan stoppen.

Deze nieuwsbrief is nummer 20! M’n goede voornemen is alvast dat ik m’n uiterste best ga doen om elke 2-weken iets deftig en interessant te mailen. Als je zelf ook zaken wil delen of bepaalde zaken meer aan bod wil laten komen, please let me know!

🛒 WooCommerce nieuws

  • WooCommerce 8.5 komt volgende week uit. Op marketing-vlak gaat er een leuke toevoeging bijkomen! Vanaf 8.5 zal je in de backend de bestelhistoriek zien van een klant. Bv je opent een bestelling en je krijgt te zien hoeveel bestellingen die klant al eerder heeft geplaatst. Dat is nuttige info, want je wil je trouwe klanten misschien belonen door een extra cadeautje mee te geven. Vanaf 8.5 ga je ook de trafiek oorsprong van de bestelling zien, bv. direct verkeer, paid verkeer of via zoekmachines. Als je UTM-parameters gebruikt in je mailcampagnes ga je ook kunnen zien welke campagne die bepaalde bestelling heeft opgeleverd. Kortom: heel nuttige informatie. Zulke metingen waren tot heden enkel mogelijk met externe marketing-tools. Met deze nieuwe toevoeging in WooCommerce zien we dat Woo de competitie met Shopify volop aangaat.
  • De verouderde WooCommerce REST API wordt binnenkort verwijderd. Deze melding heb je misschien al zien verschijnen in WooCommerce. We hebben er een blogpost over geschreven. Vanaf WooCommerce 8.5 ga je in de logs (WooCommerce -> Status -> Logs) makkelijker kunnen zien welke diensten nog gebruik maken van die Legacy API, heel handig! Onder andere SendCloud gebruikt momenteel nog deze ‘verouderde” API; dus altijd opletten dus. Of je website laten managen door WooCommerce specialisten.

⚓ Plugin & Tools

  • 2024 wordt het jaar dat cookies zullen verdwijnen, en dan hebben we het over third-party cookies; dus cookies die door andere diensten (facebook, linkedin, etc) op je site geplaatst worden. Bv als je een Youtube video op je website zet, dan kijkt Google ook even mee wie je bezoekers zijn (ze tracken dus je website). Onze favoriete cookieplugin is zich alvast aan het voorbereiden met de Consent Mode V2.
  • Dus menig website bezoeker is ook meer en meer bewust van privacy en tracking. Zelfs 42% gebruik Ad Blockers in hun browser. Dus als je Display campagnes runt, dan worden de reclame banners op bv nieuwswebsites niet getoond. Is dat erg voor bedrijven die adverteren? Ja en Nee. Je kan er van uit gaan dat die 42% hoogstwaarschijnlijk toch niet geïnteresseerd is in je producten, en al zeker niet via de old-skool banner methodiek. Voor uitgeverijen is het natuurlijk een ander verhaal als er een deel advertentie klikkosten wegvallen. Youtube gaat nog een stapje verder: als je tegenwoordig een Ad Blocker gebruikt kan je ook geen video’s meer zien, of je moet overschakelen op Youtube Premium abonnement.
  • Return policies zijn heel belangrijk voor klanten, zo blijkt uit een onderzoek. Duidelijkheid over de terugzendkosten, de termijn en de manier geeft een koper extra vertrouwen in shops. Ook in Google Shopping wordt dit gepusht om de ‘return policy’ link toe te voegen aan je Merchant account. Naast het feit dat “gratis verzending” enorm belangrijk is voor een koper, volgt een duidelijke “return policy” op de tweede plek volgens deze enquete uit Amerika.
  • Gesproken over Return Policies, Wehkamp deelt hun ervaring met het lanceren van een terugzendkost van 50 cent per artikel. Het aantal retours is sindsdien met 10% afgenomen. Goh, niet zo veel, denk je. Toch wel als je weet dat Wehkamp zo’n 50.000 (!) retour artikelen per dag heeft. Waanzinnig! Dus die luttele 50 cent bespaart 5000 retour artikelen per dag. Jawadde!

🛍️ Allerlei e-commerce

  • Op 23 & 24 januari gaan de Webwinkel Vakdagen door in Utrecht. Dit is by far de grootste e-commerce beurs van de lage landen. Dit jaar ga ik het skippen vanwege de timing en planning. Is de beurs de moeite? Toch wel, het is alvast overweldigend om te zien. Het niveau van de beursstanden komt al in de buurt van het voormalige Autosalon. Besef ook dat de meeste presentaties eerder een salespitch zijn van ‘hun’ software tool of bepaald project. De meeste sprekers betalen om er te ‘mogen’ staan. Uiteraard zitten er zeker en vast wel tips en tricks in die presentaties, maar hou (een beetje rekening) rekening dat er redelijk wat zaken ‘verbloemd’ worden.
  • Meer dan de helft Nederlandse e-commerce bedrijven verkoopt in het buitenland. Da’s wat we al jaren zien. De Belgische/Vlaamse e-commerce sector moet zich beter wapenen tegen het e-commerce geweld van onze Noorderburen. En dat moet ook lukken als je weet dat Belgische consumenten op zich liever kopen van Belgische e-commerce shops als het prijsverschil niet te groot (liefst gelijk) is.
  • Pieter Pot is failliet. Deze shop viel me jaren geleden al op omwille van hun extreme vorm omtrent duurzaamheid. Pieter Pot verkoopt alles in potten. Dus geen extra verpakking, alles werd in bulk aangekocht en via glazen potten aan  de man gebracht. Hoewel iedereen duurzaamheid in een hoog vaandel draagt (of tenminste de marketing-afdelingen), is het allesbehalve simpel om duurzame bedrijven duurzaam te houden. Nu we het hebben over duurzaamheid en verpakking: na Bol verzendt nu ook Amazon zonder omdoos. Daarnaast merken we ook de opkomst van tweedehands producten die verkocht worden via de producenten; zoals een Decathlon, Nike of G-Star.
  • En ook in 2024 zullen grotere bedrijven hun platformen opzetten als marktplaats: zowel Mediamarkt als Kruidvat gaan er helemaal voor.

🤟 WOOFERS nieuws

  • We zijn bezig met een leuk e-commerce project rond pictogrammen. De klanten kunnen zelf logo’s en teksten toevoegen aan een pictogram om een heel handige manier. Dankzij de plugin van Studio Wombat (een video volgt later). En de shop zal ook een B2B-luik hebben; dus extra kortingen voor grootafnemers/B2B. En volgens Twinkle is dat een topidee voor meer conversies, zeker als er personalisatie aan te pas komt.
  • De website van WOOFERS. heeft een likje verf gekregen. We hebben de wittere stijl omgezet naar een zwarte donkere stijl, vooral om “op te vallen”. Er is een nieuwe brandgids gemaakt, de lijn wordt dus doorgetrokken naar onze social media kanalen.


Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: