Hoe herken je een goede WordPress plugin?

Op het moment van het schrijven van dit artikel staan er 54,935 plugins op wordpress.org. Daarnaast zijn er nog tienduizenden plugins te vinden op betalende platformen zoals themeforest.com, woocommerce.com, etc.

De volgende logische vragen komen dan naar boven?

  • Wat is een goede plugin?
  • Waarom zou ik deze plugin kiezen, en niet die andere?

In dit artikel tonen we op welke aspecten je moet letten bij het kiezen van een WordPress plugin. Sowieso is elke situatie en elke website anders. Als je twijfels hebt over een bepaalde plugin, test deze plugin dan eerst op een test website of staging website. Een staging website is een exacte kopie van je live website. Of roep Woofers in voor WordPress hulp.

Wat betekent een ‘goede’ WordPress plugin?

Alle plugins op wordpress.org worden uitvoerig getest vooralleer ze op dit platform mogen komen. Dus betreft wordpress.org; dat zijn op zich al ‘goede’ plugins die (normaal gezien) niets verkeerd met je website gaan doen.

Op andere platformen en websites ligt dan anders. Er zal wel kwaliteitscontrole zijn maar de vraag is: hoe diepgaand zijn die controles.
Iets om over na te denken…

Daarom delen we dit artikel op in 2:
plugins van wordpress.org
plugins van andere websites

Plugins van wordpress.org selecteren:

Volgende vragenlijst geeft een klare kijk of een bepaalde plugin OK is of niet voor jouw project.

  1. hoeveel actieve installaties zijn er?
  2. zijn er regelmatige updates?
  3. wat doet de plugin wel of niet?
  4. wie heeft de plugin gebouwd?
  5. wat is het business model van de plugin?
  6. hoe worden reviews behandelt?
  7. hoe wordt Gutenberg / Blok editor aangepakt?

Als voorbeeld nemen we de plugin: Meow Gallery (+ Gutenberg Gallery Block). Deze plugin doet foto-albums.

1. Hoeveel actieve installaties zijn er?

Het aantal actieve installaties geeft aan hoe populair de plugin is. Maar cijfers zijn indicatief want wat is ‘veel’ ? 3 Miljoen of 3000 actieve installaties?

Ik zou aarzelen bij alles wat onder de 200 a 300 actieve installaties zit. Al blijft het afhankelijk van wat de plugin exact doet.

Om deze cijfers extra te analyseren: klik door naar ‘Advanced View’.

Op deze pagina zie je het aantal installaties per dag en de groei van de voorbije jaren.
Als de plugin veel actieve installaties heeft maar de groei zakt feller in de laatste maanden. Dan kan betekenen op problemen met recente updates.

Je ziet hier ook het aantal downloads vs actieve installaties. Als je deze cijfers deelt weet je de succesratio van de plugin na de ‘probeerfase’.

2. Zijn er regelmatige updates?

Regelmatige updates wijzigen erop dat de pluginmaker actief bezig is met zijn/haar product. Niemand schrijft perfecte code, dus updates wijzen erop dat mogelijke bugs snel worden aangepakt.
Of dat er nieuwe functionaliteiten bijkomen.

Onder de tab ‘Development’ vind je de Changelog terug. Daarin staat precies vermeld wat er uitgevoerd is per update-versie.

3. Wat doet de plugin wel of niet?

In je zoektocht naar een plugin zoek je in feite naar functionaliteiten. Het allereerste wat je kan doen is kijken of je bestaande plugins al niet degene doen wat je zoekt.

Tal van plugins bieden meerdere functionaliteiten aan.
Soms wel een overkill aan functionaliteiten wat nadelig kan zijn voor je website, denk aan laadtijd en snelheid van je pagina’s.
Sommige gebruikers vinden het wel handig dat een plugin een breed gamma van functionaliteiten aanbieden. Het is aan jou om te beslissen of je dit ook prima vindt.

Maar lees dus goed door wat de plugin exact doet.
En lees tussen de regels door wat de plugin niet doet, en wat je eventueel in de toekomst wel zou willen.

Als je vragen hebt over de plugin, aarzel zeker niet om ze te stellen aan de pluginmaker. In vele gevallen krijg je snel antwoord. De voertaal is wel engels. (of check van waar de pluginbouwer is, zie punt 4)

4. Wie heeft de plugin gebouwd?

Persoonlijk vind ik het wel best belangrijk om te weten: wie is de persoon of bedrijf achter de plugin.
De wordpress.org profielen van de pluginbouwers vind je terug in de rechterkolom.

Op de persoonlijke profiel-pagina vind je heel wat interessante informatie die ‘body’ geven aan de plugin. Bijvoorbeeld:

  • hoe actief is de persoon binnen de WordPress community?
  • hoeveel “WordPress” labels heeft de persoon reeds behaald?
  • hoe ‘oud’ is het profiel?

Een grote betrokkenheid binnen de WordPress Community is (meestal) een goed teken. Via de profielpagina kan je meestal ook uit bij de persoonlijke website.

Ik check meestal ook het Twitter-profiel van de pluginbouwer.
Twitter is het meest gebruikte Social Media kanaal bij WordPress Community leden. Het aantal volgers is niet belangrijk, maar eerder wat de persoon tweet. Is het WordPress-gerelateerd, etc.

Ook handig om te weten: van welk land is de pluginbouwer?
Als de pluginbouwer van Nederland is kan je meestal rekenen op een vlottere support in eigen taal.

5. Wat is het business model van de plugin?

Alle plugins op wordpress.org zijn 100% gratis, maar worden (soms) ondersteund vanuit een Freemium business model. Freemium betekent: de gratis versie is beperkt op functionaliteiten. Wens je alle functionaliteiten, koop dan de betalende Premium plugin.

Een business model achter een wordpress.org plugin is een voordeel.
Jij werkt toch ook niet gratis, toch?
Want als de Premium versie veel betalende klanten oplevert, dan verhoogd dat de ‘levensduur’ van de plugin.
De pluginbouwer heeft er dan alle belang bij dat de gratis versie soepel blijft draaien met regelmatige updates.

6. Hoe worden reviews behandeld?

Het aantal reviews is niet belangrijk.
Ook over de sterrengraad kunnen we discussiëren of ze belangrijk zijn. Want voornamelijk minder genoegde gebruikers zullen hun beklag doen op reviews. Zeker als de pluginbouwer niet zo bedreven is in het vragen van reviews.

Het is vooral belangrijk hoe de pluginbouwer reviews behandelt en afhandelt. Is de pluginbouwer bereid suggesties te aanvaarden of niet?
Helpt de pluginbouwer de gebruiker, ook al ligt het probleem misschien elders (en niet bij de besproken) plugin.

Om zulke review-behandeling te lezen is het best om te selecteren om 3 of 2 sterren.

In deze 3-sterren review wordt de kwestie prima afgehandeld:

7. Hoe wordt Gutenberg / Blok editor aangepakt?

Ook al ben je geen Gutenberg / Blok Editor fan.
Je hebt op termijn eigenlijk geen keuze.

En het is belangrijk dat een plugin dit ondersteund wanneer je het installeert. Indien de Gutenberg-ondersteuning nog moet gebeuren bestaat de kans dat de pluginbouwer het kan opgeven of misschien niet de technische (javascript) kennis heeft om het compatibel te maken.

Dus als je Gutenberg gaat gebruiken, dan is dit punt uiteraard belangrijk. Gebruik je enkel een pagebuilder zoals Elementor, dan op zich niet.

Plugins van andere websites selecteren

Als je googled op bekende WordPress plugins om te kopen (bv buy Yoast SEO) dan kom je ook webshops tegen die dezelfde plugin verkopen tegen een fractie van de officiële prijs.

voorbeeld van een louche website

In vele gevallen zal de code van de plugin exact dezelfde zijn, maar je hebt geen recht op updates en support. Dus ons advies: niet doen.
Koop altijd via de officiële website!

Op de officiële websites zit je altijd goed: bv yoast.com, woocommerce.com. Ze verkopen prima plugins.

WordPress Plugin marktplaatsen

Martktplaatsen zijn websites waar pluginbouwers hun software kunnen aanbieden. Het bekendste voorbeeld is Themeforest (voor themes) en Codecanyon (voor plugins).

Ook WooCommerce.com is een marktplaats, en zal zich in de volgende jaren nog verder opwerpen als hoofdmarktplaats voor WordPress.
Het bedrijf achter WooCommerce is hetzelfde bedrijf dat grotendeels achter WordPress zit. Zij snappen de WordPress-filosofie, ze leveren prima plugins.

Themeforest, Codecanyon, etc

Andere marktplaatsen zoals de hierboven genoemde nemen het niet zo nauw met de WordPress filosofie.

Wat is die filosofie?

Iedereen mag de code gebruiken, bewerken en herverdelen/herverkopen.

Vandaar de naam: Open Source software.
De software op de vernoemde marktplaatsen hebben een andere licentie, geen Open Source licentie. Dat betekent dat er niet zoveel ogen gericht zijn op die software om ze beter te maken. En dat de code niet zomaar aangepast mag worden.

Zijn plugins op Codecanyon dan persé slecht?
Uiteraard niet, ze verkopen miljoenen plugins per jaar.
Dus het zal ergens wel meerwaarde hebben voor bepaalde kopers.

Zelf kopen we zefden op sites zoals Themeforest of Codecanyon.
Ingeval van Codecanyon soms wel als het gaat om een plugin die iets heel specifiek doet, en geen belangrijke taak heeft binnen je website.

Helaas hebben we ook al enkele keren ondervonden dat een gekochte plugin na x-aantal jaar niet meer ondersteund werd door de maker. En dat de plugin ook af Codecanyon gezwierd werd. OK, zulke zaken kom je ook tegen op niet-marktplaatsen. Maar niet zo vaak als op marktplaatsen.
Soit, je snapt me wel.

WordPress plugins: ieder zijn favoriet!

Het is eigenlijk hetzelfde als een smartphone.
Neem 10 smartphones en bekijk welke Apps geïnstalleerd zijn.
Je zal héél veel verschillende Apps tegenkomen.
Maar ook de standaard Apps zoals GMail, Maps, Facebook, Twitter, etc.

Dat is ook WordPress.
Plugins zijn Apps.
Standaard plugins zijn Yoast SEO, WooCommerce, etc.
Maar daarnaast heeft ieder z’n favoriete WordPress plugins, en dat is prima.

We hopen dat je met deze WordPress plugin checklist een goede keuze kan maken.


Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WordPress tips.

Volg me op:

Nieuwe WordPress tips meteen in je mailbox.

Wees als eerste op de hoogte van onze nieuwe blogberichten. Cool!
Volg Woofers op social media voor méér WordPress tips & tricks.