Voorraad herstellen in WooCommerce na onbetaalde bestelling

WooCommerce heeft out-of-the-box een oplossing om de stock op pijl te houden bij onbetaalde bestellingen. Dit zorgt ervoor dat producten niet onnodig geblokkeerd geraken omdat iemand vergat te betalen. Of dat er bijvoorbeeld een tijdelijk probleem was bij de Payment Provider.

Hold Stock instelling

Via de instelling WooCommerce > Producten > Voorraad vind je de optie Voorraad behouden (minuten).

Via deze instelling kan je het aantal minuten instellen hoe lang de voorraad bewaard moet worden na een onbetaalde bestelling. Standaard staat deze instelling op 60 minuten.

Na deze tijd zal de bestelling automatisch geannuleerd worden. En dus de stock correct terug gezet worden.

Een praktisch voorbeeld

Iemand bestelt een product in je WooCommerce webshop en kiest voor de iDeal betaling. Via de checkout belandt deze persoon op het platform bij Mollie.
Hier beslist de klant om af te zien van de bestelling. Een ander bekend probleem is een technische storing. Niet zozeer bij Mollie (wat ook voorvalt), maar op de smartphone van de koper. Je hebt het alvast beslist ook al voorgehad dat een betalingsapp crasht. Dat kan dus ook gebeuren bij je koper. En dat is super vervelend, want hier hebben we geen vat op.

Inmiddels is wel de bestelvoorraad van je product voorraad gegaan, ook al is er niet betaald.
De status van je bestelling in WooCommerce is nu “Wachtend op betaling”.
Wanneer het aantal minuten van je “Voorraad beheren”-status is gehaald zal de stock teruggezet worden. De bestelstatus komt op automatisch op “Geannuleerd”.
Dus dat is op zich heel cool.

Wat met de betaalmethode “overschrijving”?

De betaalmethode “overschrijving” zet de bestelstatus altijd op “In de wacht”. En de bestelvoorraad zal ook afgetrokken worden van de productaantal.
Maar belangrijk: er is geen tijdslimiet op het ontvangen van de betaling!

Dus deze status moet je heel goed opvolgen. Of eventueel na een tijdje wijzigen van status: naar “Wachtend op Betaling”. Vanaf dan begint de tijd te lopen vooraleer de bestelling automatisch geannuleerd wordt.

Indien je een Payment Provider gebruikt zoals Mollie; dan kan je de initiële bestelstatus ook zelf kiezen per betaalmethode. Dus ofwel “In de Wacht” als je denkt wat langer te moeten wachten op de betaling, zoals het geval kan zijn bij SEPA-overschrijvingen. Ofwel de status “Wachten op betaling” als je meteen een betaling verwacht.

Wat met manueel aangemaakte bestelling?

Bestellingen die je zelf invoert via het dashboard krijgen de status “Wachtend op Betaling”. En krijgen ook een specifieke voorraad-behandeling.
Belangrijk om te beseffen: de bestelvoorraad wordt niet afgetrokken!

WooCommerce gaat er van uit dat zulke bestelling eerder reserveren zijn.
Indien je wenst dat de bestelvoorraad er meteen afgaat, verander de status naar “In de wacht”, of eventueel “In behandeling”.

Voorraad behouden uitschakelen

Indien je geen automatische annulaties wenst (en dus stockherstel) kan je de optie uitschakelen door het optie-veld gewoon leeg te laten. Niets invullen, en je kan alles zelf manueel beheren.


Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WordPress tips.

Volg me op:

WooCommerce & WordPress tips meteen in je mailbox.

Wees als eerste op de hoogte van onze nieuwe blogberichten. Cool!
Volg Woofers op social media voor méér WordPress tips & tricks.