Een webshop starten en waar te beginnen

Een webshop starten, het gebeurt dagdagelijks. Van overal duiken webshop en succesverhalen op.
Een webshop starten is hard werk en geduldig zijn, net als een fysieke winkel. Niet alle webshops zijn een geboren succesverhaal en als je erin wil slagen MOET je hierin consistent hard werken.
Je kan best alle facetten rond e-commerce moeten leren begrijpen, en niet bang zijn van experimenteren. Uiteraard kan je verschillende aspecten uitbesteden.

Enkele cijfers rond webshops

  • 40% van alle online bestellingen in België worden geplaatst in het buitenland (!)
  • Coolblue haalt 28 procent omzet uit België
  • webwinkel omzet in Belgie: 8,2 miljard
  • Per dag komen er 14 Belgische webwinkels bij; ofwel 5000 per jaar
  • Per dag sluiten er gemiddeld 5 webwinkels hun deuren
  • 25% van de webwinkels stopt binnen 2 jaar
  • Na 4 jaar bestaat nog 41% van de gestarte webwinkels

Je leest het goed: 40% shopt buiten onze landsgrenzen. Maar onderzoek heeft ook uitgewezen dat 70% van de Belgische shoppers liever koopt bij binnenlandse webwinkels; dus daar liggen opportuniteiten om met een online shop te starten.

Kan een webshop overleven?

Onderstaande cijfers komen uit Nederland.

  • Ruim 80% van de online webwinkels behaalt geen modaal inkomen.
  • Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro.
  • 30% van de webshops heeft nog nooit winst gemaakt

Een webwinkel starten en meteen geld verdienen is niet vanzelfsprekend.
Ken je Zalando?

Zalando heeft 6 jaar lang nog nooit winst gemaakt en was serieus verlieslatend, tot het omslagpunt in 2014/2015.

Maar is een webshop starten dan wel een goed idee?

Er zijn sowieso ALTIJD mogelijkheden om te ondernemen.
Het is net zoals elke onderneming; het is een kwestie van doorzetten, goede producten, service & aanpak.

Wanneer is een webshop starten waarschijnlijk geen goed idee?

  • als je absoluut geen interesse hebt in internet marketing
  • als je denkt om een webshop er eventjes ‘bij te nemen’ naast je fysieke winkel
  • als je meteen winst wil maken

Wanneer is een webwinkel starten een goed idee

  • als je een missie en persoonlijke aanpak wil uitbouwen
  • als elke medewerker diezelfde online mindset heeft
  • als er voldoende marketing budget is gedurende het jaar
  • als je online service serieus neemt en die ‘extra mile’ wil doen
  • als je terugkerende klanten wil belonen
  • als je geduldig en zéér leergierig bent
  • als je je gezicht wil laten zien
  • als je elke dag wil werken en verbeteren aan je webwinkel
  • als je niet bang bent van experimenteren

Veel gestelde vragen over een webshop starten

Wat is een webshop?

Een webshop is een website waar je producten of diensten op verkoopt. De term is e-commerce en synoniemen zijn online shop of webwinkel.

Wat is je beste advies om een webshop te starten?

Ga zo snel mogelijk online. Let niet op de onafgewerkte zaken, kleine layout-aanpassingen en kleurtjes. Plaats een beperkte selectie van je best verkopende producten in je webshop. Zorg voor een unieke product beschrijving in je eigen stem, en eigen foto materiaal. Eenmaal de eerste verkopen binnen zijn kan je stelselmatig terug investeren in je webshop.

Welk webshop platform kan ik best kiezen?

Bij Woofers zijn we gek van WooCommerce. Met WooCommerce heb je meer controle over het functionele van je webwinkel. Bovendien is WordPress/WooCommerce zo populair dat je sowieso altijd professionele hulp vindt. Op vlak van open source heb je ook nog: Magento en Drupal. Voor high-end webshops is dit zeker een goede oplossing, maar hou rekening dat deze type webontwikkelaars minder te vinden zijn en dus duurder. Als laatste heb je de commerciële e-commerce platformen met een maandelijkse kost: Spotify, Lightspeed.

Wat kost een webshop?

Jawel, een vraag zonder écht concreet antwoord. Eenzelfde vraag zou zijn: wat kost een auto? Er zijn veel aspecten die de kostprijs bepalen: maatwerk, verwerking binnen eigen website of apart platform, koppelingen met boekhoudpakketten of voorraadsystemen,...
De vraag die we meestal terug stellen is: Wat is je budget? Welke investering heb je er voor over, op dit moment én op jaarlijkse basis?
Wens je een webshop op basis van WooCommerce, dan ligt het budget tussen €2500 en €7500. Wil je gewoon supersnel starten met een webshop met een zeer beperkt budget (<€1000), dan kan je terecht bij een commerciëel e-commerce platform met een maandelijkse kost. 

Wat is het verschil tussen open source en commerciëel e-commerce platform?

Beide opties zijn perfect aan te passen op vlak van layout, kleuren en branding. Maar bij open source heb je een veel ruimere keuze in partners én meer flexibiliteit in software. Besef ook bij een commercieel pakket: eenmaal je stopt met betalen van het maandcontract, verdwijnt ook je webshop. Met een open source webshop heb je dat niet, je bent daadwerkelijk eigenaar van de code.

Waarom zou ik voor WooCommerce kiezen om een webshop te beginnen?

WooCommerce is by far het meest populairste e-commerce platform ter wereld met een marktaandeel van 30%. Lees zeker deze 10 redenen waarom te kiezen voor WooCommerce. Bijna alle digitale leveranciers aan het e-commerce ecosysteem zoals betalingsproviders, verzendbedrijven, CRM, boekhoudpakketen hebben we een bestaande koppeling met WooCommerce. Vanwege deze populariteit zijn er ook veel WooCommerce webbedrijven die je kunnen helpen om een webshop te starten.

Nieuwe WordPress tips meteen in je mailbox.

Simpel. Snel. Leerrijk. Leuk.

Volg Woofers op social media voor méér WordPress tips & tricks.

Vragen of bemerkingen over dit artikel?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *