Home » Blog » WooCommerce in 2025, de plannen en verwachtingen
Blog /

WooCommerce in 2025, de plannen en verwachtingen

Wat gaat er met WooCommerce gebeuren in 2025?
Wat zijn de plannen en welke vernieuwingen mag je verwachten?
Je leest het hier!

Re-branding van WooCommerce

WooCommerce gaat een geheel nieuwe branding krijgen, andere kleuren en een totaal ander logo.
Hieronder zie je het nieuwe logo en huisstijl kleuren.

nieuw logo van WooCommerce in 2025

Ik moet zeggen: ik ben fan van de nieuwe uitstraling en kleuren. Het ziet er fris uit en heeft potentie om aan te slaan. En het is icoontje is herkenbaar als een winkelwagen van een shop.
Toch blijft er één grote vraag die voor verwarring zorgt: is het nu Woo of WooCommerce?

Is het Woo of WooCommerce?
Het idee achter hun strategie is als volgt: Woo staat voor het bedrijf achter WooCommerce. Eigen plugins van Woo beginnen vaak met het woord Woo, zoals WooCommerce en WooPayments. Maar let op: niet álle plugins volgen die lijn.

Dat zorgt al voor onduidelijkheid. Kijk je naar hun socialmediaposts, dan gebruiken ze de termen Woo en WooCommerce door elkaar. Op hun website zie je ook inconsistenties: termen zoals “optimized for Woo” staan naast teksten waarin WooCommerce weer wordt genoemd. Er is duidelijk nog werk aan de winkel.

Bij Woofers blijven we de naam WooCommerce gebruiken, en daar sta ik 1000% achter. Waarom? Het grote publiek gebruikt simpelweg het woord Woo niet. Denk maar aan zoekmachines: als je “Woo” intikt in Google, verschijnt de website van WooCommerce nergens in de zoekresultaten.
En mensen gaan niet googlen achter “Woo Hulp”, maar eerder naar WooCommerce hulp.

Overigens, in 2024 werd de website woocommerce.com tijdelijk omgezet naar woo.com. Dat klonk natuurlijk beter volgens de marketingmanagers. Maar wat gebeurde er? De site werd niet meer gevonden, en het aantal bezoekers kelderde. Met schaamrood op de kaken zijn ze uiteindelijk teruggeschakeld naar woocommerce.com.

En nu, in 2025, de rebranding. We zullen zien. Mooi logo, mooie kleuren… maar of mensen het woord Woo echt gaan gebruiken? Ik zet mijn geld op WooCommerce. Laten we in 2028 eens kijken hoe dit geëvolueerd is.


More in core in 2025

More in Core is WooCommerce’s recente interne reactie op de feedback om functionaliteiten van enkele premium plugins rechtstreeks in de WooCommerce-core op te nemen.

Tweet van James Kemp ivm “More in core”-term – James is Core product manager bij Woo

Een van de grootste pijnpunten van WordPress in het algemeen is dat je vaak veel plugins nodig hebt om “iets” gedaan te krijgen. WooCommerce heeft helaas ook die reputatie. Er zijn verschillende premium plugins waarvan de toegevoegde waarde zo beperkt is dat je je serieus afvraagt waarom je daar jaarlijks voor zou moeten betalen.

Cost of Goods plugin

Een goed voorbeeld hiervan is een Cost of Goods plugin. Met zo’n plugin kun je de daadwerkelijke kostprijs van een product invoeren, waardoor je eenvoudig de winstmarge van je shop kunt berekenen. Superhandig! En eerlijk gezegd: dit type plugin heeft nauwelijks jaarlijks onderhoud nodig. Als het eenmaal degelijk is gebouwd, blijft het gewoon functioneren.

De Cost of Goods plugin is dan ook een van de plugins die WooCommerce op het oog heeft om in de core te integreren. Ik vind dit een fantastische keuze, omdat het zorgt voor meer uniformiteit. Momenteel zijn er talloze product cost plugins beschikbaar, elk met een eigen werkwijze. Dit maakt het lastig voor ontwikkelaars en bedrijven om andere oplossingen hierop te bouwen, zoals externe analytics-systemen die ook de product cost willen meenemen, of zelfs de statistieken binnen WooCommerce zelf.

Uniformiteit is een win-win voor iedereen. Dus ja, ik ben fan van deze zet!

Volgende Premium plugins gaan waarschijnlijk nog in core:

  • Product add-ons
  • Product cvs file import/export
  • Gift cards

Product add-ons plugin

woocommerce product-add-on

Met een Product Add-on-plugin kun je extra velden toevoegen aan een product, waardoor je in feite een maatwerkproduct creëert. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een tekst op een koffietas.

WooCommerce heeft plannen om hun eigen officiële Product Add-on-plugin in de core op te nemen. Op zich is dat een goed idee, maar er zijn andere, betere plugins op de markt voor dezelfde functionaliteit. De vraag is dus of dit niet eerder frustratie zal veroorzaken bij eindgebruikers vanwege de beperkingen van deze officiële plugin. Maar goed, hoe boos kun je zijn op iets dat gratis beschikbaar is, toch?

Net zoals bij de Cost of Goods-plugin biedt deze integratie ook kansen voor andere pluginontwikkelaars. Zij kunnen (mogelijk) verder bouwen op de in-core product add-on-functionaliteit. Of dat in de praktijk daadwerkelijk zal gebeuren, daar ben ik echter niet zo zeker van.

Gift cards plugin
Dit vind ik persoonlijk een geweldig idee. WooCommerce biedt momenteel al kortingsbonnen aan, maar een kortingsbon is niet hetzelfde als een cadeaubon – en dat wordt vaak verkeerd begrepen.

woocommerce gift cards in core 2025

Een cadeaubon heeft een balans, wat betekent dat je de cadeaubon meerdere keren kunt gebruiken totdat het tegoed op is. Een kortingsbon daarentegen heeft geen balans en dient vooral als een eenmalige manier om korting te geven. Bovendien houdt een kortingsbon binnen WooCommerce geen rekening met de verzendkosten. Je betaalt altijd verzendkosten, zelfs als de kortingsbon zowel de productprijs als de verzendkosten dekt.

Product CSV-bestand import/export

WooCommerce biedt al een vrij goede functionaliteit voor het importeren en exporteren van producten. Bij Woofers maken we hier echter nauwelijks gebruik van; we geven meestal de voorkeur aan de plugin van WebToffee.

Wie weet wordt deze nieuwe core-feature voor importeren en exporteren wel onze nieuwe favoriet. Dat moeten we nog ontdekken!

In 2024 zijn er al enkele zaken in core gegaan, waaronder:

  • EAN veld
  • Brands plugins

Design van WooCommerce

het nieuwe design van woocommerce in 2025

Er zijn plannen om het dashboarddesign van WooCommerce te vernieuwen en moderner te maken. Dit sluit aan bij de bredere vernieuwingen binnen WordPress, waaronder de verbeteringen in het overzicht van pagina’s, berichten, en dus ook producten en bestellingen.

Ik ben ontzettend benieuwd naar deze updates! Toch verwacht ik dat ze deze veranderingen geleidelijk en in kleine stapjes zullen doorvoeren, om de overgang soepel te houden voor gebruikers.


Toegangelijkheid van WooCommerce

In juni 2025 treedt een nieuwe Europese wet in werking die websites en online shops verplicht toegankelijk te maken voor mensen met beperkingen, zoals slechtzienden en gebruikers die geen muis of toetsenbord kunnen gebruiken.

Deze wet is vooral gericht op grotere shops: bedrijven met een omzet boven de €2 miljoen of meer dan 10 medewerkers. Maar ook als je onder deze drempel valt, is het slim om je website toegankelijk te maken. Waarom? Toegankelijkheid zorgt ervoor dat meer mensen je shop effectief kunnen gebruiken, wat je conversie verhoogt. Zelfs bij grote shops komt het voor dat klanten die alleen een toetsenbord gebruiken vastlopen bij de checkout. Stel je voor: een klant wil bestellen, maar haakt af door ontoegankelijke functionaliteiten. Zo verlies je niet alleen die bestelling, maar mogelijk een trouwe klant voor de lange termijn!

Daarnaast speelt er een andere belangrijke factor: je wilt als bedrijf niet overkomen als asociaal of uitsluitend. Toegankelijkheid is niet alleen praktisch, maar ook een kwestie van respect en inclusiviteit. Dus als je een nieuwe WooCommerce shop laat bouwen, denk dan zeker aan de toegankelijkheid.

Wat doet WooCommerce met toegankelijkheid?

WooCommerce heeft in 2024 een extern bureau ingeschakeld om de toegankelijkheid van hun interface grondig te analyseren. De eerste verbeteringen worden in 2025 uitgerold.

Thema’s en toegankelijkheid

Het is belangrijk om te beseffen dat de toegankelijkheid van je website grotendeels afhangt van je WordPress-thema. Een thema kan extra lagen toevoegen bovenop de WooCommerce-functionaliteiten, wat betekent dat een toegankelijke WooCommerce-core niet automatisch een toegankelijke website garandeert. Laat daarom ook je thema controleren en optimaliseren op toegankelijkheid.

2025 ziet er best prima uit voor WooCommerce

Zoals je ziet, WooCommerce heeft mooie wilde plannen voor 2025.
Ik ben heel benieuwd hoe het More in Core principe zal uitdraaien. Maar ook: zal dit effectief allemaal plaatsvinden in het jaar 2025. Want de takenlijst is best groot.

Je kan maar 1 ding doen: dat is afwachten en Woofers volgens op deze blog en social media.
Maw: schrijf je in op de nieuwsbrief!

Reacties

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *