WordPress website onderhoud uitbesteden, zelf doen of door je marketing bureau?

Het is menselijk om af te vragen: wat is de goedkoopste optie om m’n WordPress website te onderhouden.

Dit is wat veel mensen ertoe brengt om de doe-het-zelf optie te overwegen. Dat en het feit dat sommige mensen echt genieten van het proces om hun handen ‘vies’ te maken.

Maar wat zijn de redenen waarom ondernemers best niet zelf instaan voor het onderhoud?
Hetzelfde geldt ook voor marketingbureau’s die WordPress websites maken (en onderhouden) voor klanten.

De redenen voor ondernemers en marketing-bedrijven om niet zelf WordPress websites te onderhouden:

  • Zij zitten niet in de WordPress Community
  • Zij hebben slechts enkele websites
  • Zij hebben beperkte tijd
  • Zij zijn meestal geen WordPress specialisten

Ondernemers & marketingbureau’s zitten niet in de WordPress Community

De wereld van WordPress draait zo snel. Elke dag nieuwe updates en nieuwtjes. Het is simpelweg heel belangrijk om actief te zijn binnen de WordPress community. Hierdoor weet je wie superkennis heeft van bepaalde WordPress aspecten. Of aan wie je snel enkele vragen kan stellen.

De WordPress community is een soort van “geef & krijg” relatie. Je kan niet altijd ‘krijgen’ als je nooit iets teruggeeft. Met Woofers zijn we héél actief in de WordPress community en hebben we een groot netwerk opgebouwd.

Wij vinden dus in 99% van de gevallen een geschikte oplossing voor elk WordPress probleem.
Zo’n luxe heeft een marketing bureau of ondernemer niet.

Ondernemers & marketingbureau’s hebben slechts enkele websites (of zelfs maar 1)

Bij Woofers onderhouden we tegen de honderd websites. Hierdoor weten we welke problemen we eventueel kunnen verwachten bij updates of nieuwe plugin features.

En uiteraard: we kennen ook de oplossing.

Het onderhouden van veel websites is een enorm pluspunt en kennisdatabase.
Het zorgt voor een zekerheid in het degelijk opzetten en uitwerken van onderhoudsprocedures en rapportering met kennis van zaken.

Ondernemers & marketingbureau’s hebben beperkte tijd

Ondernemers hebben sowieso andere prioriteiten: hun klanten. Ik heb zelden een ondernemer tegen gekomen die bijvoorbeeld 25% van zijn tijd spendeert aan een website.
Zelfs niet bij een webshop, want ook daar moet een ondernemer bezig zijn met verkopen, stock, verzenden, leveranciers, marktonderzoek, etc.
De tijd die een ondernemer steekt in het onderhoud van een WordPress website kan beter gestoken worden in z’n producten.

Ook marketing bedrijven zijn meestal niet voorzien met uitgedokterde onderhoudsprocedures. We merken veelal dat WordPress updates er meestal ‘tussendoor’ komen. Of dat er helemaal geen onderhoudscontract bestaat en dat de eindklant geen idee heeft waarom er updates moeten gebeuren. Het potentieel gevolg is dat die website kan crashen en dat het marketingbureau’s plots met een repair-factuur gaat afkomen richting die eindklant. Dat terwijl die klant nooit op de hoogte was van (security) updates.

wordpress website onderhoud

Ondernemers & Marketingbureau’s zijn geen WordPress specialisten

Bij Marketingbureau’s merken we dat er veel gebruik wordt gemaakt van hetzelfde WordPress thema met een bepaalde pagebuilders. En dat is ook meteen hun kennis over WordPress: het kunnen werken met die bepaalde pagebuilder.

We hebben zelfs ooit de vraag gekregen (écht gebeurd): met welke WordPress versie werken jullie? Ons antwoord: met de laatste versie uiteraard. Hun reactie: allemaal opsommingen van pagebuilders. (oeps)

Opgelet: we hebben op zich niets tegen pagebuilders. Het is om die reden dat je zonder code-kennis mooie dingen kan maken.

Maar het aspect van die bepaalde pagebuilder en bijhorend WordPress thema bepaald slechts 25% van je WordPress website. Hoogstwaarschijnlijk zijn er ook andere plugins geïnstalleerd (25%) en dan heb je nog WordPress-core ook (50%).

Als je specialist bent in een pagebuilder, ben je maar 25% WordPress specialist.

Gutenberg en de nieuwe blokeditor: paniek reacties alom

Met de komst van de nieuwe blok-editor zitten sommige marketingbureau’s met de handen in het haar. Sommige zijn bang om websites te upgraden.

We hebben zelfs websites gezien die al maandenlang geen onderhoud meer kregen (!), louter omdat het marketingbureau bang had dat de website ging crashen. Of dat ze wisten dat de website ging crashen. Want dat kan wel gebeuren met oudere versies van pagebuilders.

Laat marketingbureau’s hun job doen. Dat is marketing. Geen WordPress website onderhoud (of bouwen van).

Conclusie: uitbesteden!

Nou, dat klinkt hier als ‘WC eend adviseert WC eend’.
Maar het is zo wel. Of je nu een WordPress zorgplan afneemt van Woofers of van onze geweldige concurrenten. We raden het echt aan.

Een ondernemer moet bezig zijn met ondernemen.
Een marketingbureau met marketing.
Een WordPress specialist met WordPress.



Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: