Mond tot mond reclame is heel belangrijk. Het bevestigt dat het bedrijf of het product daadwerkelijk goed en betrouwbaar is. In een online wereld vertaald zich dat in reviews. Voor een webshop of eigenlijk eender welk bedrijf is het verzamelen van reviews altijd belangrijk.
Om te beginnen. Hoe kan je reviews activeren binnen WooCommerce?
Ga naar WooCommerce > Instellingen > (tab) Producten; en vink Productbeoordelingen en eventueel Sterrenbeoordeling aan.
Reviews in WooCommerce kan je verzamelen op 2 niveau’s:
- als review over het product (en eventueel een review over het bedrijf, verzendmethode, etc)
- als review over het bedrijf
Reviews verzamelen over je bedrijf: 2 manieren.
Deze type reviews kunnen zowel extern als intern geplaatst worden. Intern als je expliciet reviews vraag om te plaatsen op je website. Extern als je vraagt om een review achter te laten op een externe review service zoals Tripadvisor, Citymapper of Google of Facebook.
De keuze is afhankelijk van je bedrijf en producten. En sowieso: het kan ook in combinatie gebeuren.
Indien je unieke producten verkoopt waarvan je telkens maar 1 stuk hebt, dan is het absoluut niet interessant om een review te vragen op productniveau. Net hetzelfde als je verschillende product-combinaties verkoopt. Dan vraag je best een review voor het bedrijf en service, en dat op je Google Mijn Bedrijfspagina of Facebook-pagina.
Als je afgelijnde producten verkoopt, dan kan je eventueel reviews verzamelen op product-niveau. WooCommerce heeft standaard de mogelijkheid hiervoor. We zeggen het eerlijk: reviews verzamelen is moeilijk en hard werken. Het nadeel van reviews verzamelen op product-niveau is dat je reviews verdeeld gepresenteerd zijn over je website. Er is standaard geen mogelijkheid om automatisch alle reviews op 1 plek te verzamelen. Of je moet het manueel doen met knip en plak werk.
Externe reviews: Google vs Facebook?
We krijgen soms de vraag: moet ik m’n klanten vragen om een review te plaatsen op Facebook of Google?
Mijn persoonlijk advies is 100% Google. Deze reviews zijn zichtbaar voor iedereen die je bedrijf opzoekt in Google of Google Maps. De reviews in Facebook zijn niet expliciet zichtbaar, m’n moet een Facebook account hebben en m’n moet al specifiek naar jouw Facebook pagina gaan om die reviews terug te lezen.
Het is wel zo: je Google bedrijfspagina weergeeft wel je Facebook Reviews in sterren als dit goed is ingesteld.
Maar bekijk het ook op langere termijn. Waar zal Facebook staan als platform binnen 3 a 5 jaar? Je kan er vanuit gaan dat Google nooit zal verdwijnen. Ik durf dat niet zeggen over Facebook.
Maar ook hier weer: je kan beide review platformen aanprijzen. Maar ik zou adviseren om je klant meer te pushen naar Google tov Facebook.
Interne reviews: een plugin op je eigen website.
Sommige klanten hebben liever het heft in eigen handen, en willen een review-tool op hun eigen website. Op die manier hebben ze meer controle over welke reviews getoond worden. Via externe review-platformen heb je hier helaas geen controle over. Werkelijk iedereen (ook niet-klanten) kunnen een review over je bedrijf plaatsen. Een negatieve review van 1-ster kan al snel je gemiddelde scoren naar beneden halen.
De gratis WordPress review plugin die wij aanraden is Site Reviews.
Geautomatiseerde manier om reviews te verzamelen in WooCommerce
Zou het niet handig zijn als je na een verkoop of levering automatisch een mailtje uitstuurt om een review te vragen. En dat is perfect mogelijk binnen WordPress en WooCommerce.
Hieronder overlopen we de verschillende mogelijkheden met de voor- en nadelen.
1. Als tekst in de bestelmail
WooCommerce stuurt standaard enkele mails uit na bestelling. Via WooCommerce > Instellingen > (tab) E-mails vindt je een overzicht van welke e-mails actief staan.
In de e-mail ‘Bestelling afgerond en/of verzonden’ kan eventueel een tekstje bijplaatsen met de vraag om een review te schrijven. In die tekst kan je dan linken naar het reviewplatform naar keuze.
Opgelet: in WooCommerce kan je die teksten niet zo handig aanpassen. Gebruik hiervoor deze plugin waarmee je teksten, layout en kleuren van je WooCommerce e-mails kan aanpassen.
Voordeel: het is makkelijk en snel om te doen.
Nadeel: je kan niet verifiëren of de koper daadwerkelijk al een review heeft geschreven.
2. Review workflow met de plugin AutomateWoo
Als je naar de next step wil richting marketing-automation, dan moet je zeker eens kijken naar de plugin AutomateWoo.
De mogelijkheden van deze plugin zijn enorm, enkele voorbeelden:
- stuur een bericht om een review te plaatsen (op productniveau of naar reviewplatform naar keuze)
- indien klanten een review geschreven hebben, stuur ze automatisch een gepersonaliseerde coupon op
- beloon klanten die meerdere reviews schrijven met een hogere coupon
- beloon enkel klanten die een 5-ster review hebben geschreven met een coupon
- herinnering klanten opnieuw om een review te schrijven (bv 2 weken later)
Het traceren wanneer een review is geschreven kan uiteraard enkel op product niveau. Dus geen check wanneer de review is geschreven op een extern review platform.
Voordeel: We zijn best wel fan van AutomateWoo. Voornamelijk omdat het veel meer kan dan reviews automatisch verzamelen.
Nadeel: het voordeel is ook een nadeel. Als je enkel automatisch review-mails zoekt dan is deze optie overkill.
3. Customer Reviews for WooCommerce plugin
Een andere populaire plugin is Customer Reviews for WooCommerce. Deze plugin is recht toe en recht aan. Je hebt bijvoorbeeld maar 1 herinneringtekst en bepaalde categoriëren dat je kan kiezen.
Het interessante aan deze plugin is dat extra code toevoegt aan de review zelf waardoor Google de review beter kan begrijpen; bv over welke productcategorie het gaat. Leuke feature, maar persoonlijk geen overtuiger.
Ook deze plugin kan een coupon doorsturen als iemand een review plaatst. Opgelet: het gaat niet om een genereerde waardebon, dus je moet de instellingen van je waardebon goed nakijken. Bv dat ze niet oneindig gebruikt kunnen worden.
Voordeel: de plugin doet wat het moet doen. Simpelweg automatische standaard mail uitsturen om een review te vragen. Met eventueel als beloning een coupon.
Nadeel: heeft weinig opties om je klanten te differentiëren. Iedereen krijgt dezelfde coupon en dezelfde tekst. En zo’n strategie past misschien niet bij je webshop.
Conclusie: Start met automatiseren, maar hou het persoonlijk
Het automatiseren van een review-aanvraag in WooCommerce is makkelijk te doen. Maar we weten dat het verzamelen van reviews best moeilijk is.
Vraag je dit af: plaats jijzelf regelmatig een review?
En indien je een review plaatst. Wat heeft jouw dan overtuigd?
Een review komt er als je meer oplevert dan de klant verwacht.
Meer opleveren dan de klant verwacht. Dat is key om reviews te verzamelen.
Wat zijn de mogelijkheden bij een webshop:
- Een grappig en leuk bedankkaartje bij de bestelling… met een persoonlijke boodschap!
- Een klein leuk cadeautje bij de bestelling.
- Indien er een probleem was met een bestelling (waarover je geen controle hebt), doe die extra effort die de klant ook daadwerkelijk opvalt. Klant gaat zich speciaal voelen met een hogere kans op een review.
- Waarom niet: bel de klant eens op.
- Of stuur manueel een persoonlijk bedank berichtje via Facebook … en ja: vraag dan meteen voor een Facebook review.
Succes alvast met het verzamelen van reviews in WooCommerce.
Heb je hulp nodig met WooCommerce of zoek je WooCommerce specialisten; contacteer ons meteen!