Welke informatie verplicht vermelden op je webshop – volgens de wet

De Federale Overheidsdienst Economie (België) heeft beslist dat vanaf 28 mei 2022 het telefoonnummer en e-mailadres verplicht vermeld moet worden voor webshops.

Maar wat zijn de andere noodzakelijke verplichtingen voor een webshop?

Identificatie van de verkoper

Volgende gegevens:

  • Naam van het bedrijf
  • Vennootschapsvorm
  • Adres (geen postbus)
  • Telefoonnummer
  • Emailadres
  • BTW- en bankrekeningnummer

Het BTW-nummer van een bedrijf is ook voor een “normale” website verplicht om te melden.
En dat geldt zowel voor B2B als B2C. Je moet je als verkoper identificeren op elk communicatiekanaal (website, social media pagina,…)

Opgelet: een postbus wordt niet aanzien als een adres. Een duidelijk adres (straat + nr) is dus wel degelijk nodig om te vermelden.

Informatie bij de aanvang van het bestelproces

Op elke pagina waarop producten of diensten aangeboden worden moet je transparent onderstaande gegevens tonen; of tenminste een link tonen naar de desbetreffende pagina.

Aanvaarde betaalmiddelen en extra kosten
Deze verplichtingen houden in dat een koper niet voor verrassingen komt te staan in de checkout van je webshop; bijvoorbeeld dat er plots extra kosten bijkomen of achteraf aangerekend worden.
Idealiter kan je op voorhant (of in de footer) ook de aanvaarde betaalmiddelen tonen. Maar de meeste webshops bieden de standaard betaalmogelijkheden aan zoals Bancontact, dus de meeste consumenten struikelen hier niet over.

Beperkingen in het aanbod of Leveringsbeperkingen
Het is op zich geen verplichting om je exacte stock-aantallen te tonen op je productpagina. Maar er is een grote maar: een te lange wachttijd kan aanzien worden als leveringsbeperkingen.
Dus indien je werkt met “just in time” of “bestellingen rechtstreeks vanuit je leverancier”, communiceer duidelijk op voorhand de range van mogelijke verzendtijd. Bijvoorbeeld: verzending tussen 4 a 7 dagen kan op zich perfect. Zolang klanten duidelijkheid hebben.

Contact & klachten
Hierbij kan je een link leggen naar je algemene voorwaarden. Dit is een instelling in WooCommerce die je kan activeren, maar staat dus niet standaard aan. Sommige webshops sturen een handige brief mee met alle mogelijke vragen die een klant kan hebben: bv wat moet m’n doen als m’n wil retouren.

Prijsaanduidingen (totale prijs):
De totale prijs moet altijd duidelijk weergegeven worden. Het spreekt voor zich dat je de eindprijs inclusief BTW toont (inclusief alle taxen). Een WooCommerce webshop doet zulke zaken standaard.

Kosten (levering, betaling,…)
Toon je kosten ivm verzending en de mogelijke betalingsmogelijkheden. Ook hier is dat standaard inbegrepen in WooCommerce.

Stappen in het bestelproces
Op zich is dit geen issue binnen WooCommerce omdat de checkout op 1 pagina getoond wordt. Indien je een multistep checkout plugin gebruikt moet je dus wel transparant aangeven hoeveel stappen er zijn; en wat er concreet gevraagd gaat worden.

Het enige “dingetje” binnen WooCommerce kan zijn is dat de uiteindelijke betaalknop niet duidelijk is. De tekst op de knop is vertaald naar “Bestelling Plaatsen”. Maar in de meeste gevallen wordt de koper geleidt naar een betaalplatform. Een betere en correctere tekst zou zijn: “Betaal Nu”. Sommige webshop-labels vragen dit om aan te passen na een audit.

Herroepingsrecht
Idealiter maak je een pagina met daarop alle voorwaarden aangaande verzendingen en teruggaves. Volgens de Belgische wet beschikt de consument over 14 dagen om een retour aan te kondigen en vervolgens 14 dagen om de terugzending uit te voeren.

Op maat gemaakte producten of diensten hebben geen herroepingsrecht. Logisch: een taart op maat kan je als webshop niet meer door verkopen. En bovendien heeft het product ook een houdbaarheidsdatum.

Bestaan van wettelijke garantie
Niet elke consument is op de hoogte van wettelijke garanties; dus deze kan je zeker vermelden zoals het (eigenlijk) ook volgens de wet hoort:
(Vermeld: “De wettelijke conformiteitsgarantie voor consumentengoederen van 2 jaar is van toepassing”).

Conclusie van deze nieuwe wetten: transparantie

Een telefoonnummer of contactgegevens op een online shop lijkt de normaalste zaak. Maar dat is het helaas niet altijd het geval, vooral bij dropshipping online shops.

Via dropshipping staat een online shop enkel in voor de “verkoop”, de gehele afhandeling van verzending (en productie) gebeurt door een derde partij (veelal uit China of via Alibaba).

Deze dropshipping sites hebben zelden of nooit een telefoonnummer, laat staan een mailadres waarop (snel) gereageerd wordt. De gevolgen: héél lange onduidelijke levertijden, slechte kwaliteit, kapotte producten bij levering, etc.

Een telefoonnummer op de webshop zal een eerste stap zijn voor de consument voor meer vertrouwen in die bepaalde webshop. Bij deze is dit dus ook vastgelegd in de nieuwe wet.



Over de auteur: Dave Loodts

Full-time creatieve maker van doelgerichte websites en webshops sinds 2006 en gek van WordPress en WooCommerce. Actief lid in WordPress Community sinds 2014. Mijn grootste voldoening: ondernemers die succesvol aan de slag gaan met m'n WooCommerce tips.

Volg me op: